Luk e-hullet, handling er nødvendig

Af:

39% af de danske virksomheder har onlinesalg, enten via websalg eller EDI, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er to procentpoint mere end sidste år og over niveauet før COVID-19. Detail- og engrosvirksomheder fører an med mere end 70% i andel, men også produktionsvirksomheder med en andel på 33% er i gang med at betjene kunderne digitalt.
Så endelig går det fremad, og det er rigtigt godt.

Af Mie Bilberg. Dansk Industris ekspert i e-commerce.

M ange bliver overraskede, når de hører, at B2B onlinesalg på verdensplan er fem gange større end B2C. Men der er jo langt flere B2B-virksomheder, handelssummen er meget større og vi tager vores vaner med på arbejdet – så det er vel ikke så mærkeligt? Det er nærmere forretningskritisk end mærkeligt at kunne betjene sine kunder digitalt. I DI´s B2B analyse kan vi se, at 32% af de professionelle indkøbere vil slet ikke handle med leverandører, som ikke tilbyder en digital indkøbsmulighed. For de unge under 30 år gælder det i 46% af tilfældene.
Vi kan også se, at der er for mange sælgende virksomheder, der ikke er i sync med deres kunder. De fokuserer på de analoge kanaler, hvor deres kunder foretrækker de digitale kanaler. Der er et hul mellem køber og sælger, og vi skal have lukket det hul, fordi er man ikke i gang med at betjene sine kunder digitalt, så bliver afstanden til dem, der er det, bare større og det samme gælder afstanden til kunderne.

Hvad jeg godt selv ville have vidst
I over 10 år som leder af kommercielle teams var det mit job at få digitaliseret de kundevendte kanaler. Jeg lærte, at e-commerce er en organisatorisk forandring, der griber ind på tværs af hele virksomheden og kræver forandringsledelse. Det påvirker både kultur, processer, målinger og ansættelser. For e-commerce er meget mere end en salgskanal, for mange virksomheder er det døråbneren til den digitale transformation.
Det er derfor, at det er så svært, men også derfor at det er så vigtigt, at danske virksomheder følger med og får digitaliseret også i den kundevendte del af forretningen. Det er en modenhedsrejse inddelt i tre faser, som organisationen skal ud på. Det tager tid, kræver vilje, fokus og to planer.

De to planer, gør som Hitchcock
På baggrund af samtaler med mange DI-medlemmer, som repræsenterer hele værdikæden, blev det også klart for mig, at udfordringerne er ofte ens uanset branche og virksomhedens størrelse og der er brug for to planer. Du skal tænke digitalisering, som Alfred Hitchcock tænker film. Han skrev to manuskripter, et for hvad du skulle se og et andet for, hvad du skulle føle. Når du digitaliserer, skal du have en plan for teknologien du implementerer og en plan for din organisation.

En digital omstilling handler nemlig meget mere om mennesker end om teknologi. Men det er ofte planen for organisationen, virksomheder glemmer og så går det galt. Eller i bedste fald – bliver det aldrig helt optimalt.

En virksomhed passerer måske alle tre faser på 18 måneder, hvor en anden kan hænge fast i første fase i flere år. Dette fordi at kultur, mange interessenter, manglende fokus og legacy-systemer giver udfordringer.
Mange tror, at det er helt specielt i deres branche, eller for deres virksomhed – men det er det ikke. Der er blot virksomheder og brancher, som er mere digital modne end andre.

Prioriter dit onlinesalg
Det er positivt, at der også sker en udvikling i B2B, fordi Danmark er afhængig af være konkurrencedygtig i B2B-salg. Det er også i B2B, at vi ser stor innovation, fordi der investeres i større teknologier, der bygges personaliserede løsninger, og der arbejdes med data på et avanceret niveau.
Derfor lyder budskabet fra Dansk Industri, prioriter dit onlinesalg. Handling er nødvendig, hvis dansk erhvervsliv også fremover skal være en international succeshistorie.

Seneste nyt

P1399644.MOV.00_02_56_07
Digitale løsninger, der gør det lettere at drive køkken med omtanke
Chef preparing food in kitchen
Nye emhætter fra Øland skal løfte indeklimaet i landets storkøkkener
JacobJensen-065
Det er nu, vi skal presse citronen
Foto,1
Avanceret visuel kvalitetskontrol - drevet af skarpe hjerner og stærke værdier
fi180625
Fremtidens Industri

Mest læste på BusinessReview.dk

dmd120625
Det Maritime Danmark
1 (24)
AR er brudt igennem i mange brancher
j876_1
Jaguar ure til enhver lejlighed
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
Restroom in a coworking
Unikt nyt koncept med toiletrengøring – inklusiv forsikringsdækning
17335 - 09
Fundamentet for den grønne omstilling
robots call center
Der skal ungt IT-blod til, før virksomheder omfavner AI
Jonathan-Minzari_4464--
Karnov i fuld transformation fra gult opslagsværk til udvikling af digitale juridiske tjenester
Inspirationsdag August 2021-71
Sådan planlægger du et møde fra A-Z: Kan du genkende rækkefølgen?
3 hurtige billede
3 HURTIGE

Læs også

Foto,1
Avanceret visuel kvalitetskontrol - drevet af skarpe hjerner og stærke værdier
En solid softwareplatform og avancerede løsninger har bragt IHFood i front indenfor automatiseret inspektion af fødevarer. Som ansat...
AI
Sådan påvirker AI din virksomhed – nu og i fremtiden
I en tid, hvor teknologi og forretning smelter sammen, er behovet for stærkt lederskab vigtigere end nogensinde. IT-branchen udvikler...
AI Regulation and Justice. Legal and Technology concept
AI rykker ind i den juridiske verden: Jurister skal lære at spørge på ny
Nu rykker teknologien ind i et af de mest traditionstunge fag: jura. AI-assistenter kan allerede i dag hjælpe jurister med at strukturere...