Danmark er en maritim supermagt. Selvom vi er et lille land. Vi er blandt de ti største i verden,
både når det kommer til skibsfart og maritim industri.
Af Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier
Det kan vi godt tillade os at være stolte af. Men vi kan ikke tillade os at hvile på laurbærrene. Konkurrencen på verdensmarkedet er benhård. Det skyldes ikke mindst, at stormagterne i stigende grad ser skibsfart, havne og maritim industri som kritisk infrastruktur. Som strategisk vigtig for deres økonomi, forsyningskæder og sikkerhed.
“Make shipbuilding great again”
Det kan man blandt andet forvisse sig om ved at lytte til de signaler, der udsendes fra den nye Trump-administration i USA. Her er der tanker om at overtage Panamakanalen. Præsident Trump har lovet vælgerne at bringe værftsindustri og skibsbygning ”hjem” til USA igen. Og de barsler med planer om at pålægge alle rederier, der har fået bygget skibe i Kina, særligt høje afgifter, når de anløber en amerikansk havn.
Og netop Kina har måske bedre end nogen anden aktør forstået den potentielle strategiske betydning af det maritime område. På få årtier er Kina gået fra at være en ganske ubetydelig spiller til at være blandt verdens største skibsfartnationer og dominerende på områder som skibsbygning og maritim industri – og i stigende grad på grøn teknologi.
Kina har længe tænkt strategisk. USA gør i stigende grad det samme. Og det maritime område har også fået en prominent placering, når EU-Kommissionsformand Von der Leyen taler om at forbedre EU’s konkurrence-
evne og sikkerhed i en urolig og omskiftelig verden.
Kritisk infrastruktur
Pointen med dette geopolitiske skoleridt er selvsagt at pointere, at også herhjemme er Det maritime Danmark vigtigt. Ikke blot fordi sektoren skaber eksport, vækst og arbejdspladser i hele landet. Nej, det er også vigtigt for Danmarks placering i verden. For vores sikkerhed.
Vi lever i urolige tider. Udfordringerne er åbenlyse. Men mulighederne er – heldigvis – også store.
Det maritime Danmark har rammevilkår, der giver os mulighed for at konkurrere på verdensmarkedet. Netop nu sidder regeringens Vækstteam for Det Blå Danmark og arbejder med anbefalinger til, hvordan sektorens konkurrenceevne og rammevilkår kan fastholdes og forbedres. Det er vigtigt.
Store muligheder i den grønne omstilling
Det er vigtigt, at vi har skibe på dansk flag og danske søfolk. Det er vigtigt, at den maritime industri blomstrer og leverer de teknologiske løsninger, der bl.a. skal være med til at gøre skibsfarten grønnere. Og det er vigtigt, at de danske erhvervshavne har mulighed og plads til at rumme både erhvervsudvikling og grøn omstilling.
Den grønne omstilling er en stor opgave og et stort fælles ansvar. Men også en stor mulighed for Det maritime Danmark.
De danske rederier går forrest i den grønne omstilling på verdenshavene. Investerer stort i energieffektivisering og nye skibe, der kan sejle på alternative, grønnere brændstoffer.
Havnene er bl.a. helt centrale, når det kommer til at udskibe og servicere havvindmøller, etablere el-infrastruktur, så færger kan oplades og når det kommer til at tanke fremtidens grønne brændstoffer.
De danske havne og den danske maritime industri kommer også til at spille en væsentlig rolle, når det danske forsvar og søværn skal styrkes i de kommende år.
Og alt dette kræver naturligvis, at vi har nok kolleger med de rigtige kompetencer. Uddannelse, efteruddannelse og rekruttering er helt afgørende for vores mulighed for at føre ambitionerne ud i livet og gribe de store muligheder, der ligger lige foran os.
Og dermed gøre Danmark rigere, grønnere og sikrere”.