Det er på mange måde bemærkelsesværdigt, at Danmark som et lille land gennem årtier har formået at fastholde positionen som en af verdens mest succesfulde søfartsnationer. Hvad enten vi kigger på skibsfart eller innovativ maritim teknologi og industri.
Af Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier
Det hænger selvfølgelig uløseligt sammen med Danmarks lange og stolte historie som søfartsnation, og kompetente, innovative virksomheder og medarbejdere. Og så skyldes det, at Det Blå Danmark har rammevilkår, der sikrer vores konkurrencedygtighed på verdensmarkedet. Der er en lang tradition for bred politisk opbakning til at fastholde Danmark som en stor maritim nation. Den opbakning er utrolig vigtig.
Lovgiverne skaber rammerne. Virksomhederne udfylder dem. Med konkurrencedygtige maritime virksomheder, der skaber vækst og arbejdspladser. Og en handelsflåde, som i stigende grad ses som et strategisk aktiv i en urolig og omskiftelig verden.
Kurs mod klimaneutral skibsfart
Og netop i forhold til de maritime virksomheders rammevilkår har 2025 budt på markante udviklinger.
I april stemte et flertal i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, for en aftale om bindende global klimaregulering af skibsfarten. Dermed bliver skibsfarten den første industri i verden, der pålægges bindende klimamål. Det er historisk. Og selvsagt godt nyt for klimaet.
Aftalen indeholder bl.a. regulering, der skal sikre, at skibsfartens udledninger af CO2 og andre drivhusgasser reduceres, og at prisgabet mellem fossile og alternative, grønne brændstoffer mindskes.
Helt forenklet sagt: Det skal være dyrere at sejle fossilt og billigere at sejle grønt. Det gør businesscasen for at investere i energieffektivisering og skibe, der kan sejle på grønne brændstoffer bedre. Det er godt nyt for de ambitiøse danske rederier, der er med i front af den grønne omstilling.
Aftalen skal endeligt godkendes til oktober. Det skal lykkes. Det bliver forhåbentlig en af de mærkedage, som det ikke er en kliche at kalde for ”historisk”.
Gode anbefalinger fra vækstteam
Herhjemme har der også været fokus på rammevilkår. Tidligere på året præsenterede Vækstteam for det Blå Danmark en række relevante anbefalinger for regeringen til, hvordan vi i Danmark bevarer vores maritime styrkeposition.
Anbefalingerne har ikke mindst fokus på Det Blå Danmarks vigtige rolle i den grønne omstilling. Her fylder spørgsmålet om grønne brændstoffer en hel del. Sat på spidsen: Hvis vi ikke har grønne brændstoffer til at putte i tanken på vores skibe, så bliver det tæt på umuligt at komme i mål med klimaambitionerne. Derfor skal vi have gang i produktionen af grønne brændstoffer. Og her er anbefalingen om at øremørke midler fra EU’s CO2-kvotehandelssystem ETS, som bliver indbetalt af skibsfarten, til branchens grønne omstilling lige på kornet.
En anden og meget vigtig anbefaling er indsatsen for at sikre uddannelsen af næste generation af søfarende og folk med grønne kompetencer. Det betyder helt konkret, at vi skal opbygge og styrke kompetencer inden for håndtering af for eksempel gas og nye grønne brændstoffer, udskibning og opsætning af havvindmøller – kort sagt er der brug for en opgradering af kompetencer i hele værdikæden.
Herfra skal lyde en meget klar opfordring til regeringen og Folketinget om at lytte til de gode anbefalinger fra Vækstteamet. Og hellere i dag end i morgen.
For når vi har konkurrencedygtige, fremtidssikrede rammevilkår, så skal Det Blå Danmark nok løfte opgaven og fortsat yde et væsentligt bidrag til at gøre Danmark grønnere, rigere og mere sikkert.