Konkurrencedygtige rammevilkår er afgørende for Det Blå Danmarks fortsatte succes

Af:

Det er på mange måde bemærkelsesværdigt, at Danmark som et lille land gennem årtier har formået at fastholde positionen som en af verdens mest succesfulde søfartsnationer. Hvad enten vi kigger på skibsfart eller innovativ maritim teknologi og industri.

Af Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

Det hænger selvfølgelig uløseligt sammen med Danmarks lange og stolte historie som søfartsnation, og kompetente, innovative virksomheder og medarbejdere. Og så skyldes det, at Det Blå Danmark har rammevilkår, der sikrer vores konkurrencedygtighed på verdensmarkedet. Der er en lang tradition for bred politisk opbakning til at fastholde Danmark som en stor maritim nation. Den opbakning er utrolig vigtig.
Lovgiverne skaber rammerne. Virksomhederne udfylder dem. Med konkurrencedygtige maritime virksomheder, der skaber vækst og arbejdspladser. Og en handelsflåde, som i stigende grad ses som et strategisk aktiv i en urolig og omskiftelig verden.

Kurs mod klimaneutral skibsfart
Og netop i forhold til de maritime virksomheders rammevilkår har 2025 budt på markante udviklinger.
I april stemte et flertal i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, for en aftale om bindende global klimaregulering af skibsfarten. Dermed bliver skibsfarten den første industri i verden, der pålægges bindende klimamål. Det er historisk. Og selvsagt godt nyt for klimaet.
Aftalen indeholder bl.a. regulering, der skal sikre, at skibsfartens udledninger af CO2 og andre drivhusgasser reduceres, og at prisgabet mellem fossile og alternative, grønne brændstoffer mindskes.

Helt forenklet sagt: Det skal være dyrere at sejle fossilt og billigere at sejle grønt. Det gør businesscasen for at investere i energieffektivisering og skibe, der kan sejle på grønne brændstoffer bedre. Det er godt nyt for de ambitiøse danske rederier, der er med i front af den grønne omstilling.
Aftalen skal endeligt godkendes til oktober. Det skal lykkes. Det bliver forhåbentlig en af de mærkedage, som det ikke er en kliche at kalde for ”historisk”.

Gode anbefalinger fra vækstteam
Herhjemme har der også været fokus på rammevilkår. Tidligere på året præsenterede Vækstteam for det Blå Danmark en række relevante anbefalinger for regeringen til, hvordan vi i Danmark bevarer vores maritime styrkeposition.

Anbefalingerne har ikke mindst fokus på Det Blå Danmarks vigtige rolle i den grønne omstilling. Her fylder spørgsmålet om grønne brændstoffer en hel del. Sat på spidsen: Hvis vi ikke har grønne brændstoffer til at putte i tanken på vores skibe, så bliver det tæt på umuligt at komme i mål med klimaambitionerne. Derfor skal vi have gang i produktionen af grønne brændstoffer. Og her er anbefalingen om at øremørke midler fra EU’s CO2-kvotehandelssystem ETS, som bliver indbetalt af skibsfarten, til branchens grønne omstilling lige på kornet.

En anden og meget vigtig anbefaling er indsatsen for at sikre uddannelsen af næste generation af søfarende og folk med grønne kompetencer. Det betyder helt konkret, at vi skal opbygge og styrke kompetencer inden for håndtering af for eksempel gas og nye grønne brændstoffer, udskibning og opsætning af havvindmøller – kort sagt er der brug for en opgradering af kompetencer i hele værdikæden.

Herfra skal lyde en meget klar opfordring til regeringen og Folketinget om at lytte til de gode anbefalinger fra Vækstteamet. Og hellere i dag end i morgen.

For når vi har konkurrencedygtige, fremtidssikrede rammevilkår, så skal Det Blå Danmark nok løfte opgaven og fortsat yde et væsentligt bidrag til at gøre Danmark grønnere, rigere og mere sikkert.

Seneste nyt

LOVFORSLAG OM VÆRDIANSÆTTELSER AF ANDELSBOLIGER FREMSAT - Billede
Flere ejerboliger: Realiserbare løsninger er vejen frem
Ejendom Danmark
Ejendomsbranchen samledes til topmøde under temaet ’Nutiden’
sisse_marie_welling_borgmester_3
SF’s overborgmesterkandidat tordner mod ejendomsinvestorer fra pensionssektoren
Vordingborg Nordhavn
Regeringen udpeger industriparker, men det vil være et stort arbejde at trække dem i gang
Ejendom Danmark
Boligudvikleren Balder hædres for fokus på fællesskaber og kundetilfredshed

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto BRL 271025
AMR: Når antibiotika ikke længere virker – og rutineoperationer bliver risikable
sign
Fremtidens mobilitet er delt
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
SiteHub 3--
Materialelogistik er sund fornuft for både miljø og bundlinje
Martin Ø hero
Kontor-udlejere harafstået fra at hæve huslejen som følge af inflationen
Folketinget 2022
Pernille Rosenkrantz-Theil giver ikke sine læsere en bolig-plan
Carina i varehus--
Vi vil gerne ansætte flere kvinder
Groenningen-NV_Koebenhavns-Kommune-1_Foto-Jens-Christian-Roerbaek-Kruse
3 hurtige
ny foto-LSS-scaled-e1726321186840.jpg.pagespeed.ce
Tech former vores fremtid, men hvor er kvinderne?

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...