Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark

Af:

Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift. De ligger lidt uden for bykernen, bag hegn og adgangskontrol – men de er selve motorvejen for 80 procent af Danmarks udenrigshandel målt i tons. Og netop derfor er deres fremtid ikke et lokalt spørgsmål. Det er et nationalt anliggende.

Alternativet til søtransport er i teorien vej og bane, men med trængsel og afgifter vil det både forsinke og fordyre transporten væsentligt, siger Mona Hyldgaard Møller, sekretariatsleder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

Samtidig peger hun på, at søtransport er langt mere energieffektiv end andre transportformer – og at havnene derfor spiller en vigtig rolle i Danmarks arbejde med at nedbringe CO₂-udledningen. Men det stopper ikke her.

– Havnene spiller i disse år i stigende grad en sikkerhedspolitisk rolle. Det handler om forsyningssikkerhed, kapacitet og muligheden for hurtigt at håndtere store mængder gods – også i en krisesituation, siger Mona Hyldgaard Møller.

Kommuner presses til at bygge boliger
Der er dog modstridende interesser, og de udspiller sig ofte i lokalplanerne. I mange kommuner lokker grundsalg og boligbyggeri mere end industrivirksomheder og containerterminaler. Og det kan have store konsekvenser for Danmarks samlede infrastruktur.

– Vi ser kommuneplaner, der åbner for boligbyggeri tæt på erhvervshavne. Når det først er bygget, giver miljølovgivningen tilflytterne mulighed for at klage over lys, støj og støv. Det risikerer at bremse havneaktiviteterne, siger Mona Hyldgaard Møller.

Men havne og havnevirksomheder arbejder i døgndrift – og det kræver forudsigelige og stabile rammevilkår. Ifølge Mona Hyldgaard Møller bør det ikke være op til den enkelte kommune at definere, hvor og hvordan Danmarks havne kan udvikles.

– Det er vigtigt, at Trafikstyrelsen får kompetencen til at fastsætte nationale interesser på havnene. Så kan vi sikre, at de afgørende aktiviteter for Danmark kan fortsætte og udvikles, siger hun.

Mona Hyldgaard Møller, sekretariatsleder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

Havne, virksomheder og lejekontrakter
Moderne havne er ikke blot kaj og kraner. De er også hjemsted for en lang række private virksomheder, som ofte investerer stort i bygninger, udstyr og anlæg. Men det kræver sikkerhed.

– Virksomhederne lejer arealer på havnene, og de er afhængige af lange lejemål for at kunne låne kapital. Derfor er samarbejdet mellem havnene og virksomhederne helt afgørende, siger Mona Hyldgaard Møller.

Hun understreger, at netop dette samspil mellem offentlige ejere og private aktører er fundamentet for en stærk og effektiv havnesektor.

Den grønne omstilling går gennem havnene
Flere af Danmarks store grønne projekter tager udgangspunkt i havneinfrastrukturen. Det gælder både havvind, lagring af CO₂ og produktion af grønne brændstoffer.

– Den grønne omstilling sker i høj grad på eller via de danske havne. Jo bedre rammevilkår de har, jo bedre vilkår har Danmark for at lykkes med sine klimamål, siger Mona Hyldgaard Møller.

Seneste nyt

Foto 2 BRL 300625
Sådan forandrer nuklearmedicin og AI sundhedsvæsenet
Unavngivet (10)
Nu kan du sende juridiske dokumenter direkte til e-Boks
2105_DAVID by Flemming Leitorp
Arkitektprofil fra BIG gæster EJENDOM2025
default
Silkeborg er blevet et centrum i sig selv
Esben Kjeldsen Olav de Linde
Robust regnskab fra Ejendomsselskabet Olav de Linde A/S

Mest læste på BusinessReview.dk

Reg_compliance_article
Etisk markedsføring: Reglerne for markedsføring af lægemidler
Photo by Claus Sall (www.claussall
Bygge-branchen går et hårdt år i møde
Foto BRL 160625
Når sundhedsdata redder liv – potentialet i dansk digitalisering
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
close up of male hands with pen drawing bulb
Sådan skaber du det bedste arbejdsmiljø
XL Thailand Khao Sok Elephant Hills Rainforest camp sunset
7 glampingoplevelser: Luksuscamping i verdens smukkeste natur
Dangerous Hooded Hacker Breaks into Government Data Servers and Infects Their System with a Virus. His Hideout Place has Dark Atmosphere, Multiple Displays, Cables Everywhere
Den hybride arbejdsplads øger risikoen for hackerangreb
Femern_2563_FEM_gr_tunnelportal_lolland_ICO_060614
Rift om lager- og logistiklokaler i Region Sjælland

Læs også

DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...
Unavngivet (4)
CO2-målinger skal hjælpe havne med både grøn omstilling og bedre forretning
Skibe i havn forurener ikke kun globalt – de belaster også lokalmiljøet med både CO₂ og skadelige partikler. Alligevel har mangehavne...