Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark

Af:

Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift. De ligger lidt uden for bykernen, bag hegn og adgangskontrol – men de er selve motorvejen for 80 procent af Danmarks udenrigshandel målt i tons. Og netop derfor er deres fremtid ikke et lokalt spørgsmål. Det er et nationalt anliggende.

Alternativet til søtransport er i teorien vej og bane, men med trængsel og afgifter vil det både forsinke og fordyre transporten væsentligt, siger Mona Hyldgaard Møller, sekretariatsleder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

Samtidig peger hun på, at søtransport er langt mere energieffektiv end andre transportformer – og at havnene derfor spiller en vigtig rolle i Danmarks arbejde med at nedbringe CO₂-udledningen. Men det stopper ikke her.

– Havnene spiller i disse år i stigende grad en sikkerhedspolitisk rolle. Det handler om forsyningssikkerhed, kapacitet og muligheden for hurtigt at håndtere store mængder gods – også i en krisesituation, siger Mona Hyldgaard Møller.

Kommuner presses til at bygge boliger
Der er dog modstridende interesser, og de udspiller sig ofte i lokalplanerne. I mange kommuner lokker grundsalg og boligbyggeri mere end industrivirksomheder og containerterminaler. Og det kan have store konsekvenser for Danmarks samlede infrastruktur.

– Vi ser kommuneplaner, der åbner for boligbyggeri tæt på erhvervshavne. Når det først er bygget, giver miljølovgivningen tilflytterne mulighed for at klage over lys, støj og støv. Det risikerer at bremse havneaktiviteterne, siger Mona Hyldgaard Møller.

Men havne og havnevirksomheder arbejder i døgndrift – og det kræver forudsigelige og stabile rammevilkår. Ifølge Mona Hyldgaard Møller bør det ikke være op til den enkelte kommune at definere, hvor og hvordan Danmarks havne kan udvikles.

– Det er vigtigt, at Trafikstyrelsen får kompetencen til at fastsætte nationale interesser på havnene. Så kan vi sikre, at de afgørende aktiviteter for Danmark kan fortsætte og udvikles, siger hun.

Mona Hyldgaard Møller, sekretariatsleder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

Havne, virksomheder og lejekontrakter
Moderne havne er ikke blot kaj og kraner. De er også hjemsted for en lang række private virksomheder, som ofte investerer stort i bygninger, udstyr og anlæg. Men det kræver sikkerhed.

– Virksomhederne lejer arealer på havnene, og de er afhængige af lange lejemål for at kunne låne kapital. Derfor er samarbejdet mellem havnene og virksomhederne helt afgørende, siger Mona Hyldgaard Møller.

Hun understreger, at netop dette samspil mellem offentlige ejere og private aktører er fundamentet for en stærk og effektiv havnesektor.

Den grønne omstilling går gennem havnene
Flere af Danmarks store grønne projekter tager udgangspunkt i havneinfrastrukturen. Det gælder både havvind, lagring af CO₂ og produktion af grønne brændstoffer.

– Den grønne omstilling sker i høj grad på eller via de danske havne. Jo bedre rammevilkår de har, jo bedre vilkår har Danmark for at lykkes med sine klimamål, siger Mona Hyldgaard Møller.

Seneste nyt

LOVFORSLAG OM VÆRDIANSÆTTELSER AF ANDELSBOLIGER FREMSAT - Billede
Flere ejerboliger: Realiserbare løsninger er vejen frem
Ejendom Danmark
Ejendomsbranchen samledes til topmøde under temaet ’Nutiden’
sisse_marie_welling_borgmester_3
SF’s overborgmesterkandidat tordner mod ejendomsinvestorer fra pensionssektoren
Vordingborg Nordhavn
Regeringen udpeger industriparker, men det vil være et stort arbejde at trække dem i gang
Ejendom Danmark
Boligudvikleren Balder hædres for fokus på fællesskaber og kundetilfredshed

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto BRL 271025
AMR: Når antibiotika ikke længere virker – og rutineoperationer bliver risikable
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
sign
Fremtidens mobilitet er delt
SiteHub 3--
Materialelogistik er sund fornuft for både miljø og bundlinje
Martin Ø hero
Kontor-udlejere harafstået fra at hæve huslejen som følge af inflationen
Groenningen-NV_Koebenhavns-Kommune-1_Foto-Jens-Christian-Roerbaek-Kruse
3 hurtige
Carina i varehus--
Vi vil gerne ansætte flere kvinder
ny foto-LSS-scaled-e1726321186840.jpg.pagespeed.ce
Tech former vores fremtid, men hvor er kvinderne?
Modern wooden house with stone fence in front
Bæredygtigt byggeri er blevet et konkurrenceparameter

Læs også

DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...
Unavngivet (4)
CO2-målinger skal hjælpe havne med både grøn omstilling og bedre forretning
Skibe i havn forurener ikke kun globalt – de belaster også lokalmiljøet med både CO₂ og skadelige partikler. Alligevel har mangehavne...