Sponseret indhold

CO2-målinger skal hjælpe havne med både grøn omstilling og bedre forretning

Af:

Skibe i havn forurener ikke kun globalt – de belaster også lokalmiljøet med både CO₂ og skadelige partikler. Alligevel har mange
havne manglet præcise måledata, som kan dokumentere og kontrollere udledningerne. Det har ALLSET Industries nu sat sig for at ændre.

I samarbejde med den sydkoreanske virksomhed DataFlare har ALLSET Industries udviklet et målesystem, der gør det muligt for havne at overvåge og dokumentere skibes præcise CO₂-aftryk i realtid. Løsningen, kaldet AI Port Flare Agent, benytter landbaserede sensorer, vinddata, AIS-positionering og avanceret analyse til at spore og identificere udledninger fra både skibe og havneudstyr.

“Vi kan måle, hvem der forurener hvad og hvornår – og det giver både myndigheder og havne en helt ny form for gennemsigtighed. Det handler om at gøre det målbart og håndterbart,” siger Jesper Jacobsen, direktør hos ALLSET Industries.

2025 bliver et vendepunkt Allerede fra 2025 træder den nye danske CO₂-afgift i kraft. Ifølge Deloitte skal virksomheder fra 2025 betale 750 kr. per ton CO₂, de udleder, og rapporteringskravene bliver gradvist skærpet frem mod 2030. Det gælder også for maritime aktører, der hidtil har været mindre reguleret end andre brancher.

”Med vores system kan havnene sørge for rapporteringen og derved lempe den administrative opgave for rederen,” siger Jesper Jacobsen.
Særligt i lyset af de nye krav bliver det vigtigt at have valide målinger og et system, der kan generere rapporter til både myndigheder, IMO og EU MRV – noget AI Port Flare Agent allerede er designet til at levere.

”“Vi kan måle, hvem der forurener hvad og hvornår – og det giver
både myndigheder og havne en helt ny form for gennemsigtighed.
Det handler om at gøre det målbart og håndterbart.”
Jesper Jacobsen,
direktør ALLSET Industries


Et målesystem i tre faser
Systemet følger skibets rejse ind i havnen gennem tre faser: anløb, ophold og afgang. Gennem en kombination af CO₂-sensorer, elektrokemiske målemetoder og vindbaseret backtracking-algoritme oprettes en unik forureningssignatur for hvert skib.

“Vi kan dokumentere præcist, hvornår et skib går over på landstrøm – og det giver mulighed for at differentiere gebyrerne,” forklarer Jesper Jacobsen.

Dermed bliver det muligt at indføre økonomiske incitamenter for grønnere adfærd: lavere gebyrer til skibe, der bruger landstrøm, og højere afgifter til dem, der ikke gør.

Systemet er ikke kun udviklet til skibe. Det kan også måle emissioner fra andet udstyr i havneområdet, som lastbiler, kraner og andet maskineri – og kan udvides med kamera- og satellitdata, når det bliver nødvendigt.

Et redskab til både grøn omstilling og dokumentation For rederierne betyder det nye system en markant administrativ lettelse. I stedet for selv at skulle aflevere komplekse CO₂-rapporter, kan de nu modtage en præcis opgørelse fra den havn, de anløber.

“Normalt skal rederierne selv rapportere CO₂-udledning til myndighederne. Med vores system kan havnen generere en præcis rapport for hvert skib,” siger Jesper Jacobsen. Det sparer tid, mindsker fejl og sikrer, at rederierne overholder fremtidens krav.

Samtidig styrker det deres mulighed for at vise grøn ansvarlighed – ikke som noget, de påstår, men som noget, de kan dokumentere med faktiske målinger.

Pilotprojekter baner vej for bred udrulning
Teknologien testes i øjeblikket i pilotprojekter i Europa og Asien og har allerede været anvendt i samarbejde med Korea Research Institute of Ships and Ocean Engineering. AI Port Flare Agent er fleksibelt i installation, webbaseret og forberedt til integration med digital twins, smart ships og fremtidige CO₂-kreditprogrammer.

Ifølge Jesper Jacobsen er potentialet massivt – også uden for skibsfarten:

“Det her handler i høj grad om datakraft. Når først vi ved, hvordan vi skal måle og analysere, kan vi bruge det samme grundlag i mange sammenhænge. Det kunne være på byggepladser, i havneterminaler eller ved industriområder.”

Tættere på en ny standard Med DataFlare som teknologipartner og en række nye EU-krav på vej, kan målinger som disse snart blive standard i større havne.

“Det er en mulighed for havnene til at tage førertrøjen på. Og det bedste er, at det ikke kræver store investeringer – det kræver beslutningskraft og vilje,” siger Jesper Jacobsen.

Hvis det står til ham, skal havnene ikke vente på, at 2030 bliver virkelighed.

“Vi tror på, at dette bliver standarden. Det er ikke kun et miljøspørgsmål – det er også god forretning. Jo bedre indsigt, jo bedre styring.”

Seneste nyt

LOVFORSLAG OM VÆRDIANSÆTTELSER AF ANDELSBOLIGER FREMSAT - Billede
Flere ejerboliger: Realiserbare løsninger er vejen frem
Ejendom Danmark
Ejendomsbranchen samledes til topmøde under temaet ’Nutiden’
sisse_marie_welling_borgmester_3
SF’s overborgmesterkandidat tordner mod ejendomsinvestorer fra pensionssektoren
Vordingborg Nordhavn
Regeringen udpeger industriparker, men det vil være et stort arbejde at trække dem i gang
Ejendom Danmark
Boligudvikleren Balder hædres for fokus på fællesskaber og kundetilfredshed

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto BRL 271025
AMR: Når antibiotika ikke længere virker – og rutineoperationer bliver risikable
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
sign
Fremtidens mobilitet er delt
Carina i varehus--
Vi vil gerne ansætte flere kvinder
ny foto-LSS-scaled-e1726321186840.jpg.pagespeed.ce
Tech former vores fremtid, men hvor er kvinderne?
Modern wooden house with stone fence in front
Bæredygtigt byggeri er blevet et konkurrenceparameter
SiteHub 3--
Materialelogistik er sund fornuft for både miljø og bundlinje
Martin Ø hero
Kontor-udlejere harafstået fra at hæve huslejen som følge af inflationen
Groenningen-NV_Koebenhavns-Kommune-1_Foto-Jens-Christian-Roerbaek-Kruse
3 hurtige

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...