Sponseret indhold

AI kan blive din drømmekollega – hvis du træner

Af:

Kunstig intelligens (AI) er en dårlig chef, men en fremragende assistent og sparringspartner. De unge har forstået det og efterspørger computere med processorer, der er AI-egnet til deres studier. Men generelt er det bekymrende få danskere, der bruger AI, selvom der er bred enighed om, at det bliver en del af vores fremtidige arbejdsliv. AI er kommet for at blive, og den bedste måde at gøre den til vores tjener og ikke omvendt, er ved at øve os. Derudover er det nyttigt, sjovt og ret let at komme i gang. Elgiganten har en mission om, at ingen skal hægtes af samfundets digitalisering, og det gælder også AI.

Sensommeren i Elgiganten illustrerede, at unge danskere er godt i gang med at forberede sig på et arbejdsliv, hvor der anvendes AI. For ganske vist er det normalt med ekstra travlhed med at vejlede om computere før studiestart, men i år stak travlheden helt af, fordi mange studerende vil have computere med processorer, der er egnet til AI.

Det er ikke kun studerende, som regner med, at arbejdslivet i fremtiden bliver med AI. I en rapport fra 2023 vurderer konsulentbureauet Mckinsey, at AI vil kunne klare hele 60-70% af det arbejde, vi laver i dag.

Danskerne er enige. Hvert år spørger Elgiganten et repræsentativt antal af danskerne om deres vaner og holdninger til teknologi og i år var et af emnerne AI.

I undersøgelsen svarede 67%, at de regner med at skulle anvende AI på arbejdet i fremtiden. Men det gør det endnu mere bemærkelsesværdigt at kun 28% svarede, at de har prøvet at bruge AI og at endnu færre (15%) bruger AI på arbejdspladsen.

Brug 10 timer på din nye sparringspartner AI
Professor Mollick, der forsker i AI fra Wharton University, har til Stanford Business forklaret, hvordan man ifølge hans forskning kommer bedst i gang med at bruge AI. Han foreslår, at man ser AI som en sparringspartner, der kan komme med ideer. Nogle ideer vil være ubrugelige, mens andre kan være med til at lede i den rigtige retning.

Han mener, at folk alt for hurtigt giver op, når de får svar, som ikke med det samme kan bruges. Hans tommelfingerregel er, at man skal bruge 10 timers træning på at få styr på at bruge AI. Man skal tale/skrive til AI, som om det er et menneske. Det er en dialog. Om det er nyttigt eller ej ved man først, når man har prøvet, så Mollick har som sit første råd: Inviter altid AI med på opgaven og se, hvad det giver. Det kan man ikke vide på forhånd. Hos Elgiganten er omstillingen også godt i gang, så kunderne kan få de rette produkter og god vejledning om løsninger, der passer til formålene.

”Hvis vi kan hjælpe vores kunder over den tøven overfor at bruge AI, som vi kan se i undersøgelsen, så er jeg ikke i tvivl om, at de vil få stor nytte og fornøjelse af AI. Det er faktisk ikke kompliceret at komme i gang. Og samtidig bliver man også bedre til at gennemskue, når andre bruger AI på mindre gode – eller uetiske – måder. Det bedste forsvar mod misbrug af AI er, at vi alle sammen har et godt kendskab til teknologien,” siger Peder Stedal, adm. direktør for Elgiganten Danmark.

Hvis man stiller kloge spørgsmål, får man kloge svar
Tallene fra undersøgelsen vækker bekymring hos Elgiganten, der gerne vil bidrage til, at ingen efterlades på perronen, mens teknologitoget sætter farten op. Og hvis man kommer til at arbejde med AI uden at være fortrolig med teknologien, er der en stor risiko for, at man bliver styret af den i stedet for at styre den.
Peder Stedal: ”Når flertallet ser AI som en uundgåelig del af fremtiden, men ikke er begyndt at bruge det, så synes vi, der er grund at blive bekymret. Mange tror, at man skal holde sig fra AI, hvis man ikke skal lade sig styre af teknologien og de risici og etiske udfordringer, der er forbundet med den. Men det er lige omvendt. AI bliver uundgåeligt en del af næsten alles hverdag og kun ved at lære den godt at kende, kan vi forholde os kritisk til, hvordan teknologien anvendes og bruges bedst. Det er en assistent, som skal have præcise ordrer for at fungere. Hvis man stiller kloge spørgsmål, får man kloge svar.”

Chatbot conversation Ai Artificial Intelligence technology online customer service.Digital chatbot, robot application, OpenAI generate. Futuristic technology.Virtual assistant on internet.

Forstå systemet – og træn!
Kunstig intelligens anvendes i mange forskellige sammenhænge og findes hos Elgiganten i flere og flere produkter. Fx i køleskabe, som med AI registrerer, hvornår man bruger køleskabet mest og styrer temperaturen derefter. Eller i robotstøvsugere med sensor, hvor AI-teknologien bruges til at kortlægge områder og undgå eller tilpasse forhindringer. Fælles er, at AI arbejder langt hurtigere end vores hjerner og løser opgaver på et splitsekund. Det gælder også, når man stiller et spørgsmål eller en opgave i programmer som ChatGPT. Men der er begrænsninger. Hvis ikke man er i stand til at stille den rigtige slags spørgsmål – og opfølgende spørgsmål – får man overfladiske svar eller endda helt misforståede svar. Det gælder uanset, om den hjælper med formler i excel, sparring ifm. opgaver, korrektur eller noget fjerde.

Hvor godt man formår at stille de rette spørgsmål, afhænger især af to faktorer:

  • En grundforståelse for hvordan AI fungerer
  • Træning

Kunstig intelligens fungerer overordnet set på den måde, at den gør computere i stand til selv at lære, uden at vi direkte hjælper dem. De efterligner menneskets måde at lære på ved at bruge data og algoritmer – dvs. matematiske formler. Teknologien tilpasser sig ved at se, hvordan omgivelserne påvirkes af tidligere handlinger. Det er med andre ord ikke intelligens, som hos mennesker. Den behandler data ved hjælp af matematik.

UDFORSK KUNSTIG INTELLIGENS

Der er flere udbydere, som giver dig adgang til kunstig intelligens. Der er også mange apps og hjemmesider, der efterligner, så sørg for at vælge den originale udbyder. Her er nogle af de største:

OpenAI leverer den mest kendte sprogmodel ChatGPT. De leverer også Dall-E, en AI-model, der kan
generere billeder ud fra tekstbeskrivelser. De har også annonceret udgivelsen af Sora, et program, hvor man kan lave videoer ved at skrive en tekst om, hvad man vil have.

Midjourney er en tekst-til-billede-generator, hvor du kan indtaste en tekstbeskrivelse og skabe unikke og kreative billeder. Denne er brugt af kunstnere og designere.

Google Gemini er en stor sprogmodel, der er designet til at forstå og generere menneskelignende tekst.
Den bruges af en række forskellige applikationer som chatbots, tekstgenerering, maskine-oversættelse og meget mere.

Meta LLaMA 3 er også designet til at forstå og generere menneskelignende tekst.
Derudover forventes det, at LLaMA 3 med tiden vil kunne håndtere andre typer data, f.eks. billeder og lyd.

Microsoft 365 Copilot er en AI-assistent indbygget i Microsoft 365-apps som Word, Excel, PowerPoint,
Outlook og Teams. Den er designet til at kunne hjælpe med at skrive dokumenter, analysere data, lave
præsentationer, håndtere e-mails og facilitere samarbejde på tværs af Microsoft 365-apps.

Seneste nyt

Foto bre051224
AKF vinder Årets Bæredygtighedspris 2024 🔊
Køhlers Have
Boligbyggeriet ser ud til at komme op i tempo igen
Winners gold trophy with golden star confetti
Årets vindere af ejendomsbranchens priser er fundet
default
Kopenhagen Furs tidligere hovedsæde i Glostrup til salg for 630 mio. kr.
Steffen-Bang-Olsen
Lejers fraflytningsforpligtelser i erhvervslejemål

Mest læste på BusinessReview.dk

Stationsparken-in-Glostrup_lowres
3 hurtige
Reg_compliance_article
Etisk markedsføring: Reglerne for markedsføring af lægemidler
Jabra Evolve2 55 female working in office listening to a call boom arm up_ Large CMYK
Stemmen –arbejdsdagens nye nøgleværktøj
DSCF6432-tryk
KLIFO satser stort på området for medicinsk udstyr
Young scientist looking through a microscope in a laboratory. Young scientist doing some research
Den gode idé skal beskyttes i tide
1
Serviceeftersyn bliver konverteret til træer
1
De store fremskridt skabes sammen
nyt værksted hovedbillede
DSB’s nye værksteder bliver førende i den grønne omstilling
febiyan-v2_jzz7IwD8-unsplash
2021 - et rekordår for M&A-markedet 

FAKTA
Om Tech Trouble-undersøgelsen
I Elgiganten har vi stor viden om, hvordan teknologi kan bidrage til en bedre hverdag. Det er et socialt ansvar at dele denne viden, så færre mennesker ender med at blive digitalt ekskluderet. Siden 2008 har vi derfor gennemført Tech Trouble, en nordisk undersøgelse af holdninger, viden og brug af teknologi og elektronik i hjemmet. Tech Trouble-undersøgelsen 2024 er foretaget af YouGov i april 2024 og omfatter 4023 norske, danske, svenske og finske respondenter på 18 år og derover.

Læs hele undersøgelsen her:
elgiganten.dk/digital-eksklusion

Læs også

Jeanette
Digital udvikling kræver opdaterede medarbejdere
Teknologien udvikler sig konstant. Derfor er det afgørende for medarbejdere at holde sig opdateret for at kunne følge med og udnytte...
Jabra Evolve2 55 female working in office listening to a call boom arm up_ Large CMYK
Stemmen –arbejdsdagens nye nøgleværktøj
At kunne styre hele sin arbejdsdag blot ved at tale – uden nogensinde at røre et tastatur – er ikke længere ren science fiction. For...
cisco-cynthia-terrasse-article-shadow
Den hybride arbejdsplads bliver voksen
Allerede på vej op af elevatoren i Ciscos danske hovedkvarter i Nordhavnen, er vi blevet passeret af flere medarbejdere på vej ind...