Et sundere Danmark

Peder Søgaard Pedersen, chef for DI Life Science

Vi er nødt til at gentænke sundhed i Danmark. 

Skrevet af; Peder Søgaard-Pedersen, chef for DI Life Science


Vores sundhedsvæsen er ikke indrettet til det stigende antal ældre med behov for behandling, pleje og omsorg, som er på vej. Det er ikke indrettet til det stigende antal borgere med flere kroniske lidelser, der går på tværs af sundhedsfaglige specialer og på tværs af lægepraksis, hospitaler og kommunale tilbud.  Over de næste 10 år forventes antallet af borgere over 80 år at stige med 150.000, svarende til en stigning på mere end 50 pct. Det er naturligvis glædeligt, at danskerne lever længere, men desværre vil mange af de ekstra leveår ikke være sunde leveår. Mange ældre borgere rammes af ikke bare én, men flere kroniske lidelser, som f.eks. diabetes, kræft, depression, høretab, hudsygdomme, blære-, tarm- og urologiske tilstande. Selvom ældre borgere er særligt udsat, rammes alle danskere er kroniske lidelse. I dag lever 4 ud af 10 danskere med mere end én kronisk lidelse. Det sætter både danskernes sundhed og sundhedsvæsenets økonomi under pres. 

Samtidigt er kroniske lidelser med til at fjerne hænder fra arbejdsmarkedet, i en tid hvor vi har historisk mangel på arbejdskraft og hvor demografien går den forkerte vej. Psykiske lidelser som angst og depression er f.eks. den hyppigste årsag til førtidspension, efterfulgt af sygdomme i knogler, muskler og bindevæv.  Det kan lyde som dommedagsprædiken, men problemet er velkendt og anerkendt af sundhedsvæsenets aktører både nationalt, regionalt og kommunalt. Og frontpersonalet såsom læger, sygeplejersker og SOSU-assistenter mærker udfordringen til daglig, som et stadigt stigende arbejdspres.  Derfor venter vi alle i spænding på regeringens udspil til en ny sundhedsaftale. 

For at lykkes, skal den kommende sundhedsaftale være med til at lægge sporene for et fremtidigt sundhedsvæsen, der er bedre til at sygdomsforebygge og dermed begrænse behovet for alvorlig sygdomsbehandling. Det vil kræve langsigtede investeringer i bedre forebyggelse, tidlig og bedre diagnostik, innovative behandlinger og et mere digitalt sammenhængende sundhedsvæsen. Vi er nødt til at indrette sundhedsvæsenet, så vi komplementerer de specialiserede hospitaler med sundhedsydelser, der er tættere på borgeren – og gerne i borgerens eget hjem. Jo flere sundhedsydelser, der kan leveres på en sundhedsmæssig forsvarlig måde i eget hjem, jo bedre. Bedre for borgeren og bedre for sundhedsvæsenet. 

Sundhedsvæsenet har ganske enkelt brug for en langsigtet plan for hvordan vi som samfund håndterer en aldrende befolkning og et stigende antal patienter med kroniske lidelser. Derfor har DI anbefalet, at sundhed kommer med i næste del af regeringens 10-årige reformprogram ”Danmark kan mere”.  Vi kender endnu ikke indholdet af regeringens sundhedsudspil, men vi ved fra regeringens udtalelser, at der vil være fokus på at bringe sundhed tættere på borgeren. 

Det er bestemt positivt, at regeringen ønsker at styrke det nære sundhedsvæsen. Det er der brug for. Det er også positivt, at regeringen vil lancere en 10-årig psykiatriplan. Psykiatriske sygdomme skal prioriteres på lige fod med somatiske sygdomme, hvilket ikke er tilfældet i dag.  Men det er også vigtigt at erkende, at Danmark ganske enkelt ikke kan uddanne nok sundhedspersonale til den sundhedsmæssige opgave, som står foran os. Vi er nødt til at indrette sundhedsvæsenet bedre, arbejde smartere ved brug af ny sundhedsteknologi, forebygge bedre, diagnosticere tidligere, gøre den enkelte patient mere selvhjulpen i egen behandling og levere flere sundhedsydelser i eget hjem.  

Det er ikke en opgave som sundhedsvæsenet kan løse alene. Den skal løses i tæt offentlig-privat samarbejde. Det er ikke mindst på grund af samarbejdet mellem sundhedsvæsenet og life science industrien, at Danmark er kommet sikkert igennem coronapandemien. De gode erfaringer skal vi selvfølgelig bygge videre på. Potentialet er enormt. For flere sunde leveår til danskerne, for fastholdelse af flere ældre og kronikere på arbejdsmarkedet, for et økonomisk bæredygtigt offentligt sundhedsvæsen og for den vækst i samfundet, som følger med øget eksport af danske sundhedsløsninger. 

En aldrende befolkning og stigningen i kroniske lidelser, er en udfordring i hele verden, men det er særligt Danmark som har forudsætningerne for at løse udfordringen, gennem offentlig-privat samarbejde, udvikling og implementering af nye sundhedsløsninger. Lad os gribe den mulighed nu.

Seneste nyt

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Fra kriser til knaphed– hvad nu?
Jakob Mark
Lyse udsigter for forenkling af bygningsreglement
Middelfart
Motel Lillebælt solgt efter mislykket forsøg på at få det tilbage i drift
Irmavej 20-32 (hero)
Større boligejendom i Irmabyen har skiftet hænder
Holbaek-Have-2025-
FB Gruppen kom godt gennem 2025,selv om projekter under opførelse gav udgifter

Mest læste på BusinessReview.dk

260520_Børsen feature_MABN_MOBA_012
Forsvarsmilliarder giver ikke automatisk kampkraft
7efcda72-e44f-478c-b501-7c28a90a5361
Danmark skal i gang med at bruge AI i Forsvaret - og det haster
Korsør hotel
Jehovas Vidner erhverver stort hotel- og konferencecenter i Korsør
Steen Jensen 1
Den nye frontlinje ligger i IT-infrastrukturen
kardex_img-customer_Amwittools_05
Væksten stopper ofte på lageret
norlys_erhverv_DSC5507_RGB
Dania Connect og Norlys samarbejder om eldreven tung transport
copenhagen_udsnit3_70cm_bbh_lille__
Hvordan får vi plads til flere på et glohedt boligmarked?
Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Fra kriser til knaphed– hvad nu?

Læs også

Customers been waiting on the queue in drug store
Dansk firma mærker vægttabsbølge: Salget accelererer på apotekerne
Den stigende interesse for vægttab og vægtregulering kan mærkes hos Pharmovital, der hæver forventningerne efter stærkt salg af vægttabsproduktet...
Xellia_Portraits_Michael_DSF7833
Antibiotika er blevet et spørgsmål om europæisk sikkerhed
Antibiotika er en grundpille i moderne medicin, men først når forsyningen svigter, bliver betydningen tydelig. Uden effektive antibiotika...
IMG_0297
Life science– Der er mange fordele ved at være børsnoteret
Der er mange fordele og færre ulemper for life science selskaber ved at blive og være børsnoteret. For investorerne er billedet lidt...