Da grundlæggeren af Dako Niels Harboe dør i 2006, begynder en helt ny rejse for den familiedrevne virksomhed fra 1966, som havde skabt genlyd i verden. Dako var en dansk verdensledende udbyder af systemer til kræftdiagnostik og udvikling og produktion af reagenser og antistoffer. I dag er Dako en del af Agilent, der er en af verdens største Medtech-virksomheder.
B åde Lene Stuhr, Associate Vice President, HR Nordic og Majken Nielsen, Associate Vice President, Head of Global Marketing hos Agilent har kørt til den samme adresse i Glostrup i mere end 20 år. Selv om adressen er den samme, er virksomheden markant forandret gennem rejsen, den har været på. Efter at have været en familievirksomhed bliver Dako i 2007 købt af en kapitalfond, hvilket naturligvis betød en anden dagsorden end i det familieejede firma.
”Mange af medarbejderne frygtede kapitalfondens overtagelse. Men det var faktisk en ok oplevelse, fordi vi formåede at bevare kulturen og innovationstankegangen, som var dybt forankret i Dako. Det blev til fem år, hvor der blev investeret massivt i HR systemer, lederudvikling osv.,” siger Lene Stuhr.
Agilent køber Dako
I 2012 efter fem år under kapitalfonden bliver det tid til at tilføje et nyt kapitel til historien. Her kommer amerikanske Agilent på banen.
”Da vi blev købt af Agilent, var det min primære HR-opgave at få integreret de 600 medarbejdere fra Dako i Danmark ind i det oprindelige Agilent Danmark, der på det tidspunkt kun havde 26 medarbejdere. De gode værdier blev taget med, og jeg synes, overgangen blev håndteret meget respektfuldt. Vi tog mange af de eksisterende værdier med, fx hvordan vi passer på medarbejderne, for det har altid været helt essentielt for os,” siger Lene Stuhr.
Majken Nielsen nikker og giver et eksempel på den gode kultur. En kollega, som blev sygemeldt, kom tilbage på job og blev ganske nænsomt sluset ind i sit gamle lederjob igen over en årrække.
”Vi går langt for vores medarbejdere, det har altid været en væsentlig del af vores kultur, og det er vi kendt og anerkendt for,” supplerer Lene Stuhr.
Vigtige grundsten lever videre
Personlig udvikling og ansvar er to grundsten, som ligger dybt forankret i virksomhedens DNA.
Lene Stuhr supplerer: ”Virksomhedskulturen er meget lidt hierarkisk, og respekt og ordentlighed dominerer. Da vi blev til Agilent, ændrede det sig ikke. Alle kan stadig tale med alle, og landechefen er kun et kald væk. Det er en varm og omsorgsfuld organisation, og det er bestemt en af grundene til, at jeg stadig møder ind her hver morgen.”
Et netværk af ansvar og personlig vækst
Ud over respekt og ordentlighed er Agilent også en virksomhed, hvor medarbejderne kan udvikle sig fagligt.
”Jeg oplever, at der er blevet vist mig stor tillid. Her er højt til loftet og en forventning om, at man gerne må træde ud af boksen. Her er rig mulighed for at skabe netværk internt i organisationen og derigennem styrke hinandens ressourcer. Personligt kan jeg godt lide det internationale set-up og nye udfordringer, og derfor ændrer mit job sig hele tiden, selv om adressen er den samme,” forklarer Majken Nielsen.
Lene Stuhr uddyber: ”Allerede længe inden vi begge blev ledere, havde vi muligheder for at række ud efter opgaver, prøve nye ting og tage et ansvar.”
Medarbejdere bliver i virksomheden
De gode værdier afspejles også i, at medarbejderne i Danmark i gennemsnit har været i Agilent i ni år. 22 medarbejdere har været ansat mere end 30 år, og 88 har været i virksomheden mere end 20 år. De 700 medarbejdere i Danmark kommer i øvrigt fra mere end 40 forskellige nationaliteter.
”Jeg er stolt af at være på en arbejdsplads, hvor kvindelige ledere her i vores danske afdeling udgør ca. 50%, og ser vi bredt ud over medarbejderne, er ca. 60% kvinder”, siger Lene Stuhr.
