Transportsektoren står over for en af sine største omstillinger nogensinde: Overgangen fra diesel til el. Med det voksende fokus på bæredygtighed har Drivkraft Danmark taget et afgørende skridt for at sikre, at infrastrukturen er på plads, når el-lastbilerne for alvor begynder at rulle ud på de danske veje. Organisationen, som repræsenterer energi til transport, har valgt at investere massivt i lynopladning, selvom markedet stadig er ungt.
”Det kan måske godt virke som om, det går lidt trægt i øjeblikket med lastbilerne, men fremskrivninger siger faktisk, at det hurtigt kan komme til at gå rigtig stærkt og stærkere, end vi troede for få år tilbage. Så vores medlemmer investerer forud på en forventning om, at det lige pludselig kan gå meget stærkt, og de skal være klar til at kunne levere el til vognmændene, når de begynder at skifte til el-lastbiler,” forklarer Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
En plan med handling bag ordene
Overgangen til el-lastbiler kræver ikke bare teknologiske fremskridt – den kræver også, at infrastrukturen er på plads, så lastbilerne kan oplades hurtigt og effektivt. “Robustheden består både i, at du har tilstedeværelsen af opladningsfaciliteter, og selvfølgelig at du har den nødvendige el i systemet,” forklarer Jacob Stahl Otte. Han understreger, at overgangen til el-lastbiler vil ske gradvist, men at forberedelserne skal starte nu, hvis sektoren skal kunne følge med efterspørgslen.
“Vi skaber udviklingen af el-lastbiler samtidig med, at vi forbereder os på, at det lige pludselig kommer til at gå hurtigt,” siger han.
Drivkraft Danmark arbejder tæt sammen med både vognmænd og myndigheder for at sikre en smidig overgang. “Det starter med, at vi får sat lynladere op, så du kan køre på tværs af landsdelene. Det er de vigtigste punkter først. Og det sker i tæt dialog med vognmændene” uddyber Jacob Stahl Otte.

COPYRIGHT RICKY JOHN MOIIOY
En udrulningsplan, der viser vejen
Drivkraft Danmark har udtrykt stor begejstring for Vejdirektoratets nye udrulningsplan, som skal sikre, at infrastrukturen følger med udviklingen. Jacob Stahl Otte forklarer, hvad der gør planen så god:
“Vi er meget begejstrede for den. Planen sikrer, at offentlige midler kun bruges der, hvor markedet ikke selv kan levere infrastrukturen. Det betyder, at vi får en mere komplet opladningsinfrastruktur, samtidig med at vi sikrer en effektiv brug af ressourcer,” siger han.
“Samarbejdet med Transportministeriet og Vejdirektoratet har været afgørende for at sikre, at vi som branche kan levere den nødvendige infrastruktur til lastbilerne,” tilføjer han.
Barriererne: Høj pris og skepsis over for ny teknologi
Selvom fremtiden for el-lastbiler ser lovende ud, er der stadig udfordringer på vejen. “Den største naturlige barriere er prisen, fordi en el-lastbil er bare dyrere end en almindelig diesel-lastbil. Så anskaffelsesprisen kan være en barriere for mange vognmænd,” forklarer Jacob Stahl Otte. Han nævner også, at mange måske kan være lidt skeptiske over for den nye teknologi:
“Der er stadig lidt skepsis i forhold til, om el-lastbilerne kan køre langt nok, og om de kan levere det samme niveau som dieselbiler,” tilføjer han.
Drivkraft Danmarks medlemmer arbejder allerede tæt sammen med vognmændene for at overvinde disse udfordringer. “Vores medlemmer kan hjælpe vognmændene, ikke bare ved at opsætte infrastrukturen, men også ved tæt dialog og rådgivning, som vi allerede gør i dag med de traditionelle teknologier,” siger Jacob Stahl Otte.
De store aktører går forrest, men de små følger med
Store virksomheder som DSV har allerede taget de første skridt mod en grønnere fremtid. DSV har bestilt 300 el-lastbiler, hvilket sender et klart signal til resten af branchen om, at fremtiden er elektrisk.
“Vi tror, at det bliver de store, der kommer til at gå forrest. Når de store transportører begynder at skifte til el, vil de mindre og mellemstore vognmænd følge efter. Det vil ske gradvist, hvor de store måske først skifter en mindre del af flåden ud, og så fortsætter det derfra,” forklarer Jacob Stahl Otte.
Tankstationer spiller også en rolle i den grønne omstilling
Drivkraft Danmarks medlemmer, som omfatter hovedparten af landets tankstationer og truckanlæg, spiller også en central rolle i overgangen til el-lastbiler.
“Vi ser en fremtid, hvor vores eksisterende stationer og anlæg gradvist vil omstilles til at kunne servicere både el-lastbiler og andre køretøjer. I dag står benzin- og dieselstandere side om side med ladestandere, og vi forventer, at den udvikling vil fortsætte, indtil ladestandere bliver normen,” forklarer Jacob Stahl Otte.
“Vores medlemmer vil være med til at sikre, at lastbilerne kan få strøm på både de korte og lange strækninger,” siger han.
Udviklingen vil dog ikke ske fra den ene dag til den anden.
“Vi tror på, at fremtiden for energi til den tunge transport bliver ren el, ligesom vi ser det i persontransporten. På sigt vil teknologien udvikle sig, og vi er klar til at understøtte den udvikling,” afslutter Jacob Stahl Otte.