Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Danskerne vil gerne køre i miljøvenlige biler. Og heldigvis for det. De seneste måneder har vist os, at andelen af miljøvenlige biler udgør en stadig større andel af det samlede bilsalg. 

Salget af nye biler i Danmark er efterhånden tilbage på niveau fra før coronakrisens indtog. Det viser de seneste bilsalgstal fra De Danske Bilimportører. 16.825 biler blev det til i maj, hvilket godt nok er 5.400 flere biler end i maj 2020, men stadig er et stykke efter maj måned i 2019 og 2018. Men hvor fordelingen af drivmidler for blot nogle få år siden primært kunne opdeles mellem benzin og diesel, har plugin-hybridbilerne igen sat rekord, så godt hver femte indregistrering af en ny bil i maj 2021 var en plugin-hybrid.

Udviklingen er for mig udtryk for, at et stort antal danskere gerne vil købe biler på strøm, og at de opladelige hybrider sikrer dem en vis tryghed, hvis de kører i landsdele, hvor der er langt mellem ladestandere. Derfor vælger mange den her middelvej, hvor de har benzin- eller dieselmotorer som backup. Når det gælder rene elbiler, er fremgangen mere afdæmpet. 6,9 procent af de nyindregistrerede biler i maj var rene elbiler.

Den lidt mere afdæmpende fremgang for elbilerne kan skyldes længere leveringstider på visse modeller. Samtidig er forbrugerne måske lidt tilbageholdende med at købe en elbil som sin første bil, da man er usikker på, om rækkevidden lever op til husstandens behov. Derfor er elbilerne som oftest bil nummer to i en husstand, så man har et alternativ, når der skal køres langt. Men det vil ikke fortsætte. I disse måneder kommer der en lind strøm af nye elbiler fra producenterne, og over tid får de også længere rækkevidde. Så vil flere danskere tage springet til elbilen og omstillingen er sket i et tempo, hvor forbrugerne har kunnet følge med. 

Den ukendte faktor er lige nu manglen på mikrochips. Hele verden mangler de mikrochips, som blandt andet sidder i nye biler og styrer en lang række af bilens data. Coronakrisen og sidenhen en stigende efterspørgsel, har givet stor mangel på disse chips og flere bilproducenter har allerede meldt ud, at deres produktion er forsinket. Forhandlere af brugte biler mærker derfor også en øget efterspørgsel efter miljøvenlige biler, der kun er let brugte. 

Den grønne omstilling i bilparken kommer formentlig også til at fylde lidt i kommunalvalget til efteråret. Landets fire største byer har allerede indført miljøzoner, hvor de mest forurenende biler ikke må køre ind. Miljøzonerne i de store byer er et fint og naturligt initiativ, som følger i hælene på tiltag fra storbyer ude i Europa. I AutoBranchen Danmark mener vi, at miljøzonerne, der forbyder de ældre dieselbiler uden partikelfilter at køre ind i de store byer, er et godt sted at tage fat. Særligt hvis man kombinerer det med en skrotpulje. Da man sidste år havde en begrænset skrotpulje til uddeling, løb kassen tør på få uger. Laver man en permanent skrotafgift på fx 5.000 kroner, er der stor sandsynlighed for, at vi får fjernet en god mængde af de gamle og forurenende biler fra vejene og får dem erstattet med biler, der sviner mindre. Den udvikling kan ingen være imod.

Autobranchen er klar til omstillingen. Medarbejderne bliver uddannet og efteruddannet til at håndtere el- og hybridbiler. Det gælder både på værkstederne og i salgslokalerne. Producenter, importører, grossister, værkstedskæder og erhvervsskolerne har taget masser af initiativer og sikret, at medarbejderne er rustet til både at reparere bilerne og til at rådgive om brugen af dem. Derfor kan forbrugerne føle sig trygge ved at anskaffe sig en el- eller hybridbil. Selv om der sker temmelig meget med bilerne i disse år, er branchen opdateret og klar med den nyeste viden. Samtidig ser vi på autouddannelserne, at de unge lærlinge er spændte på at være med til at holde Danmark kørende i en grøn omstilling og en grøn dagsorden, hvor transporten også spiller en rolle.

MEST LÆSTE