Bæredygtighed er i dag en central prioritet for mange virksomheder, men det er vigtigt at huske, at bæredygtighed omfatter mere end blot miljøet. For webshops, der er afhængige af transportører som Bring, strækker ansvaret sig langt ud over produktansvaret for selve varen – det omfatter hele logistikkæden. For at sikre en mere bæredygtig e-handel er det derfor afgørende, at alle led i værdikæden stiller krav, også til deres transportører.
Hos Bring arbejdes der med bæredygtighed ud fra tre centrale områder: miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed. Selvom den miljømæssige dimension ofte får størst opmærksomhed, er både socialt og økonomisk ansvar afgørende for en helhedsorienteret strategi. En aktuel debat i logistikbranchen er forslaget om at fjerne kravene til varebilschauffører og varebilsvognmænd, som blev indført i 2019. Disse krav har ikke kun sikret miljømæssige forbedringer, men også bedret arbejdsforholdene for chaufførerne.
“Vi er stor tilhænger af de krav, der blev indført i 2019 for varebiler i Danmark. De krav har bl.a. været med til at sikre ordentlige arbejdsforhold for chaufførerne. Hvis disse krav fjernes, kan det føre til ulige konkurrence og dårlige arbejdsforhold”, forklarer Bjarne Lauritsen, driftsdirektør i Bring.
I Bring betragtes chaufførernes arbejdsforhold som en integreret del af virksomhedens bæredygtighedsstrategi. Fjernelsen af varebilskravene kan betyde, at ikke alle transportører har samme standarder for arbejdsforhold og chaufførernes rettigheder. Bjarne Lauritsen understreger, at det er vigtigt for webshops at stille deres transportører til ansvar – både for miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed.
Fælles indsats for ansvarlig e-handel
For at skabe en bæredygtig e-handel kræver det et tæt samarbejde mellem webshops og transportører. Webshops har et lovfæstet produktansvar for de varer de sælger. Bring opfordrer til at webshopsene også husker at stille deres transportører til ansvar ved, også at stille krav om ordentlige arbejdsforhold hos de transportører, de vælger.
“Det er især de store webshops, der har fokus på at stille krav til os i forhold til bæredygtighed. Deres krav er i tråd med vores egne ambitioner og strategier”, siger Bjarne Lauritsen og fremhæver, at samarbejde er afgørende for både miljømæssig og social bæredygtighed.
Christina Sørensen, Marketingansvarlig B2B markedet i Danmark, forklarer også, hvordan Bring har udviklet løsninger, der gør det muligt for webshops at synliggøre bæredygtige leveringsmuligheder.
“Vi har udviklet en løsning, som webshops kan implementere, for at vise forbrugerne, om pakkerne bliver leveret med elektriske varebiler i deres område,” fortæller hun.
I dag leverer Bring pakker til 1,4 millioner danskere med eldrevne varebiler. Siden 2012 har virksomheden formået at
reducere sin CO2-udledning med 62 pct.
Brings indsats for en mere bæredygtig e-handel
Hos Bring arbejder de målrettet med at hjælpe webshops på deres rejse mod en mere bæredygtig e-handel. Det handler ikke kun om at tilbyde grønne leveringsmetoder, men også om at sikre gennemsigtighed og ansvarlighed i hele logistikkæden.
Steffan Møbius, Distributionschef hos Bring, påpeger, at optimering af logistikken er en vigtig faktor i omstillingen.
“Det handler om at optimere det, vi har – pakke flere varer på færre ture og bruge større, bedre optimerede køretøjer,” siger han og understreger, at det ikke kun handler om elektrificering, men også om at få mest muligt ud af den eksisterende flåde. De seneste fem år har Bring oplevet en imponerende vækst på 137 pct. i pakkeleverancer i Norden. Dette viser den stigende efterspørgsel på e-handel, og hvorfor effektiv og bæredygtig logistik er vigtigere end nogensinde. Med e-handlens hastige vækst er det afgørende, at både miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed forbliver i fokus. I Bring stræber man efter at være en pålidelig partner, der hjælper kunderne med at træffe ansvarlige valg – ikke kun for miljøet, men også for de mennesker, der står bag leveringen af varerne.
En fælles fremtid med bæredygtige mål
I Bring har man en klar ambition om, at al distribution med varebil i Danmark skal være elektrisk inden udgangen af 2025, mens virksomheden som helhed arbejder hen imod at blive en nuludledningsvirksomhed i 2040. Som en central aktør i den nordiske logistikbranche, hvor Bring har været på det danske marked i 16 år, ønsker virksomheden at bidrage aktivt til denne omstilling. Men for at denne omstilling kan lykkes, er det nødvendigt, at alle i værdikæden – fra transportører til webshops – tager ansvar og arbejder sammen. Bjarne Lauritsen, driftsdirektør hos Bring, understreger, at samarbejdet er afgørende: “Vi kan faktisk sammen gøre en forskel. Når alle i værdikæden tager ansvar, kan vi skabe en mere bæredygtig fremtid for både vores forretninger, menneskerne i dem og for planeten.”