Siden 2009 har Nespresso sænket CO2-aftrykket af en kop Nespresso med en fjerdedel, og målet er, at i 2025 vil 50% af kaffekapslerne
blive genanvendt. Nespresso inviterer private forbrugere og erhvervskunder med på rejsen.
Klimaforandringerne ses alle steder i verden. Herhjemme har vi mærket konsekvenserne af stormflod og store mængder nedbør, der udfordrede husejere på stribe. Med skybruddene kom også bevidstheden om, at vi som forbrugere er nødt til at være mere bevidste om, hvordan vi bruger jordens ressourcer, genanvender og reducerer udledningen af CO2.
Ambitionen er at 50% skal genanvendes
Et sted at starte er over morgenkaffen, hvor Nespresso arbejder målrettet med cirkulær økonomi i hele værdikæden – lige fra at have en holdning til biodiversitet i kaffedyrkningen til genanvendelse af materialerne i kaffekapslen som aluminium og kaffegrums – uden at gå på kompromis med den gode smag. Nespressos kaffeløsninger findes både hos den private forbruger og hos verdens førende hoteller, restauranter og erhvervskunder.
Nespressos løsninger gør det muligt for både private og virksomhederne at tilbyde den perfekte kop kaffe til venner, til medarbejdere og til kunder.
”Fra vi lancerede den første kaffekapsel, har cirkulær økonomi og genanvendelse ligget dybt i vores DNA. Vi begyndte allerede i 1991 i Schweiz at indsamle kapsler til genanvendelse og har siden udbredt tankegangen til hele verden. Alle materialerne kan genanvendes, og vores mål er, at i 2025 skal 50% af materialerne i kaffekapslerne genanvendes og indgå i den cirkulære økonomi,” siger Lineke Roberts, der er Global Sustainability Integration Manager, Nespresso, og hun uddyber:
”Vi er afhængige af at få forbrugerne og erhvervskunderne med på rejsen. Vi opererer på mange forskellige markeder med forskellige kulturer og modenhed i forhold til genanvendelse. For at sætte skub i processen og invitere forbrugerne med har vi i alle vores Nespresso Boutiques i Danmark givet kunderne mulighed for at aflevere brugte kapsler, så vi kan genanvende aluminium, i Norden har vi 100% genanvendelseskapacitet.”
I Danmark kan kunderne aflevere de brugte kapsler til genanvendelse i nærmeste Nespresso Boutique, hos udvalgte detailforhandlere eller via de mere end 1.350 DAO pakkeshops.
Aluminium bliver til nye kapsler
Nespresso kapslerne er fremstillet i aluminium, der kan genanvendes igen og igen, uden det påvirker materialeegenskaberne. Aluminium påvirker ikke kaffens gode smag, men indkapsler de omkring 900 delikate aromaer, som opstår, når kaffen ristes og males. Aromaer, som foldes ud i koppen, når den friskbryggede kaffe finder vej til forbrugeren.
”Aluminium kan genanvendes og støbes i nye former igen og igen,” forklarer Lineke Roberts.
Faktisk er 75% af al det aluminium, der nogensinde er fremstillet, stadig i brug i dag. Når kapslerne er indsamlet, sendes de til et genanvendelsescenter. Her bliver kaffegrums og kapsler separeret. Aluminiummet indsamles og sendes til smeltning, hvor det omdannes til barrer, som bruges til at fremstille nye aluminiumsprodukter, som vinduesrammer, cykler og komponenter til biler og fly. Aluminiummet kan også anvendes til fremstilling af nye aluminiumskapsler. Kaffegrumset bliver også genanvendt.
”Vi har blandt andet fået fremstillet kuglepennen Caran d’Ache 849, schweizerkniven fra Victorinox samt Vélosophy® RE:CYCLE, der er en bycykel for at vise potentialet i at genanvende aluminium,” fortæller Lineke Roberts.
I dag er alle Nespresso kaffekapsler lavet af minimum 85% genanvendt aluminium, der kræver 20 gange mindre energi at fremstille end ny aluminium.
Forbrugerne bidrager til genanvendelse
For at styrke samarbejdet med forbrugerne kan de bestille gratis genanvendelsesposer, når de køber kaffe samt optjene Bower-points, når brugte kaffekapsler returneres. Bower-points kan bruges til forskellige produkter i appen, doneres til et godt formål eller bruges næste gang, når der købes produkter fra Nespresso. Bower er en svensk virksomhed, der giver forbrugerne mulighed for at optjene points, når emballage genanvendes.
RELOVE: Giver maskinerne et nyt liv
Nespresso har ikke kun fokus på genanvendelse af kaffekapsler, men også på genanvendelse af brugte kaffemaskiner. Med kollektionen RELOVE-kaffemaskiner giver Nespresso forbrugerne mulighed for at købe en istandsat og renoveret kaffemaskine, der har fået nyt liv.
Den bevidste rejse mod fremtiden
Nespresso er B-Corp certificeret, fordi de er dedikerede til den langsigtede forandring. En B Corp-certificering dokumenterer, at virksomheden lever op til de høje krav, som både forbrugere, investorer og medarbejdere har, inden for social og miljømæssig impact – både på den korte og den lange bane.
”Vi vil gerne gøre en forskel, og med B-Corp motiveres vi hele tiden til at blive bedre og dermed forpligter vi os til at bidrage til den cirkulær økonomi, klima og lokalsamfund,” siger Lineke Roberts.
Nespresso vil frem mod 2030 plante 32 millioner træer og bidrage til at styrke biodiversiteten i områder, hvor der dyrkes kaffe.