Der er sket en positiv udvikling i måden, hvorpå vi arbejder med bæredygtighed. Fordomme mod bestemte brancher brydes ned i takt med, at virksomheder tager større ansvar for at sikre en ’grønnere’ fremtid gennem konkrete tiltag, der bl.a. hjælper forbrugere med at passe bedre på de ting, de køber eller ved at indsamle og genanvende alt fra udtjent elektronik til tekstiler frem for at smide ud.
Det lover godt. Men hverken forbrugere, producenter eller virksomheder kan komme i mål alene. Det skal ske i fællesskab. Derfor arbejder Elgiganten målrettet på at skabe dialog med både kunder og medarbejdere om, hvordan vi sammen bliver bedre til at genbruge, genanvende og forlænge produkters levetid.
Klima og miljø har aldrig været højere på agendaen end i dag. Som markedsleder vil Elgiganten tage ansvar og gå forrest, når det kommer til at hjælpe kunderne med at forlænge elektronikkens levetid. Derfor har Elgiganten en ambitiøs strategi og klare mål for arbejdet med bæredygtighed. I 2028 skal 10% af koncernens omsætning således genereres fra salg af brugte produkter og cirkulære services som reparation, trade-in, genbrug og genanvendelse.
Det er dog ikke nok at være ambitiøs, der er også nødt til at være handling bag ordene fortæller Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten: ”Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling, er det vigtigt, at vores strategi ikke forbliver på tegnebrættet. Der skal handling bag ordene. Og den skal ud at leve blandt medarbejdere og i samspil med vores leverandører og kunder.”
125 bæredygtighedsambassadører hjælper Elgigantens kunder med at træffe mere oplyste valg
Et af Elgigantens tiltag er et særligt udvalgt og uddannet ambassadørkorps, der har til formål at klæde kunder på, når elektronikken skal købes, udskiftes, repareres eller genanvendes. Ambassadørkorpset består af mere end 125 medarbejdere som bidrager med at håndtere kundernes stigende interesse for bæredygtighed, identificerer forbedringspunkter rundt om i Elgigantens 48 varehuse og hjælper kunderne med at træffe mere oplyste valg.
Peder Stedal ser stor værdi i, at virksomheder uddanner bæredygtighedsambassadører med særligt ansvar for at rådgive kunder om ’grønnere’ valg:
“Vi har fået nogle vigtige sparringspartnere med oprettelsen af vores ambassadørkorps. Det opdagede vi allerede for to år siden, hvor vi søsatte initiativet med de første 80 udvalgte medarbejdere. Vores ambassadører er vores forlængede antenner, som gør det muligt at indhente vigtig viden om, hvad vores kunder har brug for hjælp til for at kunne træffe ’grønnere’ elektronikvalg. Det gør os samtidig i stand til at handle hurtigt og skræddersy vores rådgivning ud fra vores kunders ønsker og behov. Samtidig holder vores ambassadører os på tæerne ved at stille krav til løbende udvikling på området og hjælper os med at identificere lokale forbedringsmuligheder rundt om i vores varehuse.”
Elgiganten vil være kundernes destination for reparationer
At producere nye produkter kræver både mange ressourcer og store mængder strøm. Derfor er noget af det, der kan bidrage allermest til at sikre en bæredygtig fremtid, at vi bliver i stand til at forlænge produkters levetid. Elgiganten ønsker at ændre ”brug-og-smid-væk”-kulturen gennem en række tiltag, der bl.a. skal give produkter længere levetid samt sikre, at udtjent elektronik i højere grad genbruges, genanvendes eller opgraderes ved reparation og simpel udskiftning af mindre dele:
”Vi ønsker at blive kundernes destination for reparationer af elektronik, og hjælpe dem med at få mest mulig glæde og gavn af hvert eneste produkt. Vi har et rigtig godt udgangspunkt. Med Elcare, Skandinaviens største reparationsservice inden for elektronik, kan vi udføre garantiservice og reparationer for de fleste mærker og elektronikprodukter – også selvom produktet ikke er købt hos os. Samtidigt ønsker vi, at kunderne i højere grad selv – eller med Elgigantens hjælp – kan udskifte reservedele med nye dele og forlænge brugen af og glæden ved produkterne. Gennem Elcare tilbyder vi flere millioner reservedele til alt fra små elektroniske apparater som kaffemaskiner og mobiler til de store TV og vaskemaskiner,” fortæller Peder Stedal.
Længere levetid til telefoner og hvidevarer
I 2023 trådte Elgiganten ind på brugtmarkedet med salg af brugte telefoner gennem NyStart, et ’genbrugskoncept’ der i 2024 blev udvidet med salg af brugte hvidevarer.
”Der handles brugt oftere og på tværs af forskellige varegrupper. Og der handles på mange kanaler og platforme lige fra lokale Facebook-grupper til mere veletablerede kanaler, hvor alt fra brugte biler til dyr skifter hænder. Det gælder også elektronik. I dag findes det største udbud af brugte produkter i det private ’brugtmarked’ og de fleste handler finder sted her – fra person til person. Det ønsker vi at udfordre,” fortæller Peder.
Elgiganten er overbevist om, at en af de sikre veje til en grøn omstilling er at få flere til at købe brugt. Noget som kan imødekommes med sikkerhed og garanti, mener Peder Stedal:
“Vi kan se i vores data, at manglen på garanti er en af de primære årsager til, at forbrugere tøver med at købe brugte produkter. Som markedsleder ønsker vi at skabe tryghed for de kunder, der stadig er tilbageholdende, og derfor tilbyder vi to års garanti på alle vores brugte produkter. Samtidigt sikrer vi, at alle brugte telefoner og hvidevarer er kvalitetstjekket, repareret og nulstillet, inden de sælges videre til kunden. Vi håber, at dette vil gøre det lige så enkelt og trygt at købe brugt som at købe nyt og dermed få flere kunder til at overveje genbrugt elektronik.”