Under et besøg i København havde direktøren for MIPIM, den førende europæiske ejendomsmesse, møder med både erhvervsfolk og politikere med tilknytning til udvikling af og investering i ejendomme. Det slog ham, at de tænkte stort set ens om både mål og midler.
Når man taler om ”den danske andedam”, er det sjældent ment positivt. Det handler i stedet om begrænset udsyn og en overdreven tilfredshed med at bevæge sig ind for kendte, men snævre rammer.
Men andedammen har også nogle fordele, som vi måske har en tendens til tage som selvfølger, men som ikke er det: Kommer man fra et større land, skal man navigere i et miljø, hvor aktørerne kan tænke meget mere forskelligt, end de gør i Danmark.
Således hæfter Nicolas Kozubek, direktør for MIPIM, den store europæiske ejendomsmesse i Cannes, sig efter et besøg i København forrige uge ved den grad af konsensus, han har oplevet her. Det fortæller han til EJENDOMME.
Med sig til København havde han i år en snes beslutningstagere fra den franske ejendomsbranche, som skulle lære Norden at kende. I København havde de bl.a. møder med politikere på rådhuset, med Byggesocietet og med arkitektfirmaer.
Og det slog Kozubek, at der var stor konsistens i det, han hørte på de forskellige møder, uanset hvilke roller, dem han mødte, havde. På et overordnet, samfundsmæssigt plan ville de samme sted hen, og de var også enige om, hvordan de skulle komme derhen.
”Alle fortalte den samme historie. Det er noget, der er svært at opnå. Det var også god kvalitet i de udviklingsprojekter, vi så, hvilket markedet må se positivt på,” siger Nicolas Kozubeck.
Vending i markedet
Set fra dansk side er det positivt, at så mange beslutningstagere fra Frankrig overhovedet gider komme til Danmark.
Når ejendomsmarkedet for tiden er sløvt, er det især fordi de udenlandske investorer holder sig tilbage. Således var det, ifølge et datasamarbejde mellem syv erhvervsmæglere, kun 32 pct. af transaktionsvolumen til og med august i år, hvor der var udenlandske investorer på købersiden. I et normalt år i nyere tid har denne andel ellers ligget vel over 50 pct.
Men Nicolas Kozubeck, der også var i Danmark sidste år på denne årstid, mener at kunne se en vending.
”Det er ikke kun i Danmark, at markedet har lidt. Det er også i resten af Europa. Men det ser ud til, at det er ved at blive bedre. Sidste år talte jeg med mange, som prøvede at håndtere krisen. Nu ser de et perspektiv i at åbne til åbne nye regioner og aktivklasser, fordi de makroøkonomiske betingelser er blevet bedre,” siger han.
Han ser også vendingen i, at forhåndstilmeldingen til MIPIM, der som vanligt løber af stablen i marts, er noget større, end den var sidste år på denne tid. Hvor der var 23.000 besøgende på MIPIM i 2023, faldt tallet til 20.000 i år. Men Kozubeck forventer, at man til næste år kommer tilbage tal, der mere ligner 2023-niveauet.
Fokus på hoteller
Som nævnt tror han ikke bare, at investorerne vil være mere åbne for at se ud over deres eget land eller egen region. Han tror også, at de vil være klar til at gå ind i nye segmenter. Her hedder den store satsning for MIPIM i 2025 hotel, turisme og fritid (leisure). Dette segment får rent fysisk en mere fremtrædende placering på messen, end det har haft i tidligere år, og under betegnelsen HTL Connection vil der også være en stribe faglige arrangementer.
Store operatører som Hilton, Accor, BWH Best Western, Radisson, TUI, Clubmed, Limehome, B&B Hotels, EasyHotel har allerede tilmeldt sig, og de vil ifølge MIPIM kunne møde flere end tusind hotel- og turisme-eksperter.
Nicolas Kozubeck vurderer, at segmentet er dét, hvor investorerne for tiden kan opnå de højeste afkast. Tror man på, at det varer ved, gælder det om at slå til hurtigt, inden priserne på ejendommene bliver handlet op.
Og der er gode grunde til at tro på, at hoteller og turisme ikke blot har nogle gode år lige nu, fordi folk endnu har pandemien i frisk erindring og glæder sig over at kunne rejse igen.
Hvor retailejendomme, kontorejendomme og til dels boligejendomme har strukturelle udfordringer på grund af henholdsvis nethandel, hjemmearbejde og lave fødselsrater, har hotel og turisme strukturel medvind fra, at antallet af det, man kunne kalde unge pensionister, stiger, og at også folk i beskæftigelse, efterhånden som de bliver rigere, bruger en stigende del af indkomsten på serviceydelser.
