Sponseret indhold

Løhde: Ejendomsbranchen må komme med input til nyt kommunalt udligningssystem

Foto: Thomas Schønning for Venstre

Af:

Når en virksomhed betaler selskabsskat, er det ifølge selskabsskatteloven kun 14,24 pct., der tilfalder den eller de kommuner, hvor virksomheden har sine aktiviteter. Oveni det kommer, at hvis en kommune modtager højere provenu fra selskabsskatter pr. indbygger end landsgennemsnittet, skal de aflevere halvdelen af dette merprovenu tilbage til staten. Omvendt får de kommuner, der modtager lavere selskabsskatter pr. indbygger end gennemsnittet, et tilskud.

Det ene med det andet, så har kommunerne ikke i sig selv den store interesse i at tiltrække virksomheder. Det er kun rigtigt interessant, hvis disse virksomheder trækker borgere med sig – det er i indkomstskatterne, at den store gevinst ligger for kommunerne. I og omkring hovedstaden er gevinsten ved at være hjemkommune for virksomheder endnu mindre. Disse kommuner er ofte geografisk små, og medarbejderne skal ikke pendle langt, selv om deres arbejdsplads ligger i en anden kommune. Samtidig har hovedstadskommunerne ikke meget ledig jord, så det er mere fordelagtigt for dem at bruge den begrænsede plads til nye boliger end til erhverv.

Konsekvensen er, at der er en stadigt voksende mangel på erhvervsgrunde i hovedstadsområdet. Det har nogle alvorlige konsekvenser. F.eks. er virksomheder inden for håndværk og logistik ofte nødt til at bosætte sig langt fra deres slutkunder. Det medfører øget trafik på de forvejen pressede veje, større klimabelastning når der skal køres længere, og højere priser for forbrugerne.

EJENDOMME har skrevet om det flere gange – senest i vores udgivelse den 1. maj, hvor Dansk Industri kritiserede, at udligningssystemet for kommunerne skaber uhensigtsmæssige incitamenter i henseende til at sætte plads af til erhvervslivet. Erhvervsorganisation udtrykte håb om, at en planlagt ændring af udligningssystemet, der skal træde i kraft i 2029, vil gøre situationen bedre. Vi henvendte os til indenrigsministeriet, der har det administrative ansvar for udligningsordningen. Ministeren, Sophie Løhde (V), har været travlt optaget, men nu har hun, gennem ministeriets presseafdeling sendt en kommentar. Hun gør det klart, at ejendomsbranchen og virksomhederne skal gøre opmærksom på deres sag under processen med at ændre udligningssystemet.

”I regeringen lytter vi selvfølgelig til de input, vi får i processen frem mod den kommende udligningsreform. Jeg har også meldt klart ud, at regeringen vil igangsætte et bredt og grundigt analysearbejde under Finansieringsudvalget, og her er alle inputs velkomne. Det gælder også input om kommunernes incitamenter til fremme af vækst og beskæftigelse,” udtaler Sophie Løhde.

Mest læste på BusinessReview.dk

image
Transport & Logistik
260520_Børsen feature_MABN_MOBA_012
Forsvarsmilliarder giver ikke automatisk kampkraft
7efcda72-e44f-478c-b501-7c28a90a5361
Danmark skal i gang med at bruge AI i Forsvaret - og det haster
Steen Jensen 1
Den nye frontlinje ligger i IT-infrastrukturen
Korsør hotel
Jehovas Vidner erhverver stort hotel- og konferencecenter i Korsør

Podcast

Læs også

Frederik Barfoed
Udtjent erhvervsejendom i Fredericia bliver til 19 lejelejligheder
En slidt kontorejendom i Fredericia bymidte står over for en gennemgribende transformation, når Barfoed Group til efteråret omdanner...
Blue_Capital_24052022_5 (1)
Ejendomsinvestering som værn mod inflation: En sikker havn i urolige tider?
INVESTERINGSRÅDGIVEREN: I tider med økonomisk usikkerhed og stigende inflation søger investorer ofte mod aktiver, der kan forsvare...
Ejendom Danmark
EJENDOM2026: Mød juryen, der skal nominere branchens bedste
Den 5. november 2026 samles ejendomsbranchen igen til topmøde, hvor EjendomDanmark og EjendomsWatch uddeler årets branchepriser. Som...