Visualisering: Design Group Architects
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Kommunen kan snart gå i gang med en renovering af den mest slidte del af Strøget. Ejendomsejerne foreslår, at den skal have en meget tydeligt, selvstændigt udtryk, bl.a. markeret med belysning. Ejerne selv vil arbejde sig hen mod at finde lejere, der sælger varer til et ungt publikum.

Handelsstrøget mellem Rådhuspladsen og Nytorv kunne være et af de mest spændende og/eller eksklusive i København. Det er langt fra tilfældet. Frederiksberggade er tværtimod faldet hen i udsalg af billig fastfood, discountvarer og skrammel til turister. Men nu skal der ske noget. Ifølge branchemediet EjendomsWatch har kommunen sat hen ved 9 mio. kr. af til en forskønnelse af gaden, og den kan tage udgangspunkt i oplæg, Design Group Architects har lavet for en forening af aktørerne i gaden, herunder ejendomsejerne.

I det omfang kommunen vælger at følge oplægget, går Frederiksberggade fra at være anonymt til at have den mest udprægede, selvstændige identitet på hele Strøget. Når man kommer fra Kgs. Nytorv, skal det således være meget tydeligt, hvor man træder ind på Frederiksberggade. Der etableres en ”port”, der består af skift i belægningen, opsætning af grønne elementer og ophængning af belysning.

De forbipasserende vil i det hele taget komme til at kende Frederiksberggade for belysningen. Denne skal således også være en markant effekt ved to ”pauser”; der hvor gaden møder henholdsvis Mikkel Bryggers Gade og Kattesundet. Når kommunen har besluttet, hvordan bevillingen præcist skal bruges, og hvor mange af visionerne der skal føres ud i livet, ligger bolden igen hos ejerne af ejendomme. Bjarke Bendix Cloos, direktør i Jorcks Ejendomsselskab og formand for den nævnte forening, siger:

”Den fysiske opgradering er én ting. Men det handler også om vores egne ejendomme og indholdet i butikkerne. Facader og vinduer skal være så pæne som muligt, og der skal også være gode lejere. Der er nogle tomme lejemål, men der er også nogle af de nuværende lejere, der ikke tilfører noget specielt. Det samarbejder vi som ejere om at få forbedret.”

”Vi skal ikke være en kopi af Amagertorv, med alle de dyre modebutikker. Vi skal have noget andet, som formentligt primært henvender sig til den yngre generation. Så skal alle forældrene og turisterne nok finde os – når de skal se, hvad de unge kigger på,” fortsætter Bjarke Bendix Cloos.

Han understreger, at det ikke handler om, at Frederiksberggade igen skal være stedet, hvor der bliver festet til den lyse morgen. ”I stedet skal der være et vareudvalg, der tiltrækker de unge. Om det så skal bestå af danske udenlandske brands, må tiden vise. Det er ikke nemt at udskifte lejere, men vi arbejder på det,” siger Bjarke Bendix Cloos.

PODCAST

MEST LÆSTE