Flere kvinder finder vej til ejendomsbranchen, men udviklingen kunne gå hurtigere. Derfor nedsatte EjendomDanmark i foråret 2024 Ejendomsbranchens Diversitetsråd. De skulle både kortlægge de barrierer, som branchens medarbejdere møder og finde løsninger på selvsamme.
Rådet har for nyligt præsenteret deres konkrete anbefalinger til at styrke repræsentationen – på tværs af køn, alder, etnicitet og baggrund med mere.
”Ejendomsbranchen skal have plads til alle. At skabe en mere inkluderende branche kræver en målrettet indsats, der nedbryder strukturelle barrierer og åbner dørene for alle talenter. Rådet fremlægger nu en række anbefalinger, der fungerer som et inspirationskatalog for branchens virksomheder. For nogle vil det være muligt at implementere det meste – for andre kan enkelte anbefalinger være det første skridt,” siger Peter Stenholm, der er adm. direktør i EjendomDanmark og forperson for Ejendomsbranchens Diversitetsråd.
Barrierer og anbefalinger
Rådet har identificeret fire centrale udfordringer for diversitet i branchen. Det er henholdsvis normer og bias, rekruttering og forfremmelse, balance mellem arbejde og privatliv samt barsel.
For at tackle udfordringerne foreslås en række konkrete anbefalinger. Det gælder blandt andet opmærksomhed på ubevidst bias og fordomme, implementering af anonymiserede jobansøgninger, en neutral barselspolitik samt mere fleksible arbejdsforhold, der gør det lettere at balancere karriere og familieliv.
”Rådets arbejde viser, at flere faktorer skaber barrierer for kvinder og andre underrepræsenterede grupper i branchen. For mig handler mangfoldighed ikke kun om retfærdighed – det er også en nøgle til at styrke konkurrenceevnen hos virksomhederne, fremme innovation og skabe vækst” siger Peter Stenholm og forsætter:
”Jeg vil gerne takke hele diversitetsrådet for deres store indsats og den udførlige køreplan, de har udarbejdet. Når vi investerer i vores medarbejdere og skaber et miljø, hvor alle føler sig velkomne og kan blomstre, styrker vi både vores forretning og branchen som helhed. Vores medarbejdere er kernen i forretningen, og gennem dem kan vi skabe rammerne for fremtidens byer og erhvervsliv.”