De nye mange nye logistikejendomme, der er opført, kommer som regel med en høj grad af bæredygtighed. Det har påvirket lejernes opfattelse af, hvad der er normalt, og dermed også hvad de vil betale ekstra for. Skal de leje sig ind i ejendomme med lav bæredygtighed, kræver de rabatter.
G ør din erhvervsejendom grønnere, og du vil få en præmie. I en tid, hvor virksomhederne optaget af bæredygtig drift, vil lejerne betale en højere husleje, og vil du sælge ejendommen, vil købere også være indstillet på at give mere for den.
Sådan lyder teorien, og det er efterhånden også veldokumenteret, at det fungerer sådan i praksis.
Den tid er forbi, hvor virksomheder og investorer kunne slippe afsted med bare at tale om, hvor bæredygtige de er.
Men når tilstrækkelig mange kræver en præmie for grøn adfærd, kan det også vendes omvendt, så man i stedet bliver straffet, hvis man ikke har grøn adfærd. Det, skriver CBRE i en ny analyse, baseret på interviews med aktører i branchen, er virkeligheden mange steder på de europæiske logistikmarkeder.
Virksomhederne kræver en ”brun rabat,” hvis de skal leje sig ind i logistikejendomme, der ikke får mange point på bæredygtighedskontoen. Mange af ejerne forventer, at det kun bliver værre, og at de nødvendigvis må foretage store investeringer i at opgradere ejendommene, hvis ikke disse ejendomme skal blive decideret urentable inden 2030.
Opfattelsen af standard
Ifølge Dragana Marina, analysechef hos CBRE i Danmark, tager virksomhederne pejling efter, hvad de ser som markedsstandarden i henseende til ejendommenes bæredygtighed.
Er ejendommene bedre end standarden, vil virksomhederne være tilbøjelige til at acceptere at betale en grøn præmie. Er de omvendt dårligere, vil de kræve en ”brun rabat”.
”Der er mange lejere, der ser certificeringer som standard, og de er ikke villige til at betale en merleje for det. Det kan vi se på flere markeder i Europa, og det er en interessant udvikling, for vi ser det ikke endnu som sådan i kontormarkedet. En del af forklaringen er, at andelen certificerede kontorejendomme ikke er så høj,” siger Dragana Marina.
Den højere andel af certificerede logistikejendomme hænger sammen med, at der også er flere af dem, der er nye. Man kan også få certificeret eksisterende ejendomme, men det er stadig noget, det er mest oplagt at gøre ved nybyggeri.
Spænding om tomgangen
Lager og logistik er et af de få lyspunkter på et ejendomsmarked kendetegnet ved lav aktivitet. Ifølge et datasamarbejde mellem syv erhvervsmæglere står kategorien alene for en tredjedel af omsætningen indtil nu i år i Danmark. I september stod kategorien for hele 57 pct. af omsætningen.
Investorernes interesse afspejler, at der også er mange virksomheder, der efterspørger lagerkapacitet, specielt i ejendomme, der er opført til moderne logistiksystemer i henseende til f.eks. loftshøjder og mulighed for at bruge robotter.
Markedet er dog faldet noget til ro i forhold til tiden omkring pandemiens afslutning, hvor stort set ethvert lager, nyt eller gammelt, kunne lejes ud. Der er opført meget ny kapacitet for at tilfredsstille efterspørgslen, og mange virksomheder har mindre lagerbeholdninger, end de havde, mens det var lang ventetid på transport.
Tomgangen er stadig lav, men den er stigende, og Dragana Marina følger denne udvikling tæt for at vurdere, hvor stort presset på udlejere med utidssvarende ejendomme bliver.
Undersøgelsen fra CBRE viser også, at især de postvirksomheder, der håndterer forbrugernes nethandel, er ved at have den kapacitet, de har brug for. Kun godt hver fjerde af dem planlægger yderligere ekspansion.