Planerne om at etablere 143 boliger, en urban park og et firestjernet hotel med 117 værelser i Rådmandshaven i Næstved kan nu realiseres, efter et bredt flertal i Næstved Byråd forrige tirsdag godkendte lokalplanen for området.
Borgmester Kenneth Sørensen glæder sig over den brede opbakning. ”På Næstveds vegne er der rigtig god grund til at glæde sig over udsigten til et helt nyt bykvarter med hotel, bynære boliger og en urban park. Det vil være med til at løfte Næstved med øget turisme, arbejdspladser og dermed flere skatteindtægter til kommunen, som understøtter alle de andre aktiviteter og attraktioner, vi har i vores kommune”, siger Kenneth Sørensen i en pressemeddelelse fra kommunen.
Borgmesteren takker samtidig Udviklingsselskabet Rådmandshaven med Nicolai Hartmann i spidsen for et vellykket samarbejde. Projektet med boliger og hotel centralt i byen adresserer et behov for en kommune i vækst.
”Næstved har en rigtig god placering på Sjælland, og med kommende motorvej og Femern-forbindelse bliver det endnu lettere at komme til byen. Det glæder jeg mig over. Jeg er også helt bevidst om, at debatten om det nye bykvarter har vakt mange følelser i nogle kredse i byen, men jeg er sikker på, at det nye bykvarter vil komme til glæde og gavn for alle, når det efter planen står færdigt i 2028”, siger Kenneth Sørensen.
Området er centralt beliggende med et areal på 25.000 kvm. I dag huser arealet kommunale parkeringspladser til fortrinsvis administrationsbygningen i Rådmandshaven, men også til folk med ærinde i bymidten.
På arealet bliver der opført 143 lejligheder, der fordeles på 45 ejer- og 98 lejeboliger i forskellige størrelser og planløsninger. Boligerne vil blive fordelt på syv boligblokke.
Det firestjernede hotel, som skal drives af hotelkoncernen Bühlmann, bliver opført i 11 etager med 117 værelser, restaurant og rooftop med udsigt over den historiske bymidte, Herlufsholmskoven og landskaberne omkring byen. Dertil kommer den urbane park, som bliver en naturlig forbindelse mellem bymidten, Rådmandshaven, Susåen og Herlufsholmskoven.
Byggeriet forventes at kunne gå i gang medio 2026. Lokalplanen, der bl.a. sikrer offentlig adgang til de grønne områder, der skal anlægges, samt respekt for arkitekturen i området, er udarbejdet på baggrund af en udviklingsaftale, som Næstved Kommune har indgået med Udviklingsselskabet Rådmandshaven.
Byrådet i Næstved godkender lokalplan for boliger og hotel tæt på centrum
Af:
Business Review
Mest læste på BusinessReview.dk
No posts found
Podcast
Læs også
En slidt kontorejendom i Fredericia bymidte står over for en gennemgribende transformation, når Barfoed Group til efteråret omdanner...
INVESTERINGSRÅDGIVEREN: I tider med økonomisk usikkerhed og stigende inflation søger investorer ofte mod aktiver, der kan forsvare...
Den 5. november 2026 samles ejendomsbranchen igen til topmøde, hvor EjendomDanmark og EjendomsWatch uddeler årets branchepriser.
Som...
No posts found
