Efter mange års pres faldt andelen af butikslokaler, der står tomme, i første kvartal. Tendensen er særligt tydelig uden for storbyerne.
Mæglere med lokalkendskab tør endnu ikke love, at det er en vending. Men de tør godt håbe på det.
En slentretur på Frederiksværks gågade på en regnfuld dag i begyndelsen af juni, uden for butikkernes åbningstid, er en lidt trist oplevelse.
Mange butikker står tomme, og man fornemmer, at deres ejere ikke har de store forhåbninger om at finde nye lejere. I en tidligere Kop & Kande-forretning, hvor man før kunne købe fine ting til hjemmet, er der nu f.eks. sat store, grimme stykker af brunt afdækningspapir op foran vinduerne.
I andre butikslokaler er der kommet forskellige former for serviceerhverv, der normalt betaler en moderat husleje, fordi de kan betjene færre kunder. Set fra udlejerside er lav husleje bedre end ingen husleje.
Men det trick virker åbenlyst heller ikke altid, for en butik, hvor der senest har været en fodterapeut, står nu tom igen.
Færre tomme lokaler
Frederiksværk ligger på en af frontlinjerne i den kamp, som den fysiske detailhandel kæmper i disse år.
Med 13.000 indbyggere må byen nærmest betegnes som mellemstor, og om sommeren, når alle sommerhusene på Nordkysten bliver fyldt, får den et betydeligt, ekstra opland forærende.
Omvendt kommer de fleste af sommerhusejerne i bil fra København, og også mange de fastboende kommer dagligt til større byer, hvor de arbejder, og samtidig kan købe udvalgsvarer.
Udfaldet af denne detailhandlens kamp er endnu ukendt. Men i en ny opgørelse fra Ejendomstorvet.dk ser man et overraskende fald i tomgangen i butikslokaler her i begyndelsen af året. Det er især i nogle af de mindre tæt befolkede egne, at der er fremgang at spore.
Et af eksemplerne er netop Nordsjælland, og butikslivet i Frederiksværk er da heller ikke på vej til at hejse det hvide flag.
Driftigt butikscenter
Dét ser man, når man vender tilbage til gågaden inden for åbningstiden. Nogle af de butikker, der stadig findes på gågaden, ser ud til at trives, og der er hyggelige cafeer, hvor de handlende kan købe et måltid mad eller en kop kaffe.
Gågaden fører direkte ind i butikscentret I Noord, og det ligner nærmest noget fra de gode gamle dage, før nethandlen kom til.
Der er store og fine butikker med et rigt udvalg fra kæder som Matas, Bog & Ide, Normal, Intersport og Imerco, samt flere tøjbutikker.
Ejendomstorvet.dk måler tomgangen som arealet af de lokaler, der aktuelt er udbudt, som procent af det samlede areal.
På landsplan faldt denne udbudsprocent fra januar til april med 0,2 procentpoint. I Nordsjælland faldt den med 0,4 procentpoint.
Nye butiksformer
De mæglerfirmaer, der betjener de mindre og mellemstore byer, er håbefulde. Men de er også forsigtige med ikke at sælge skindet, før bjørnen er skudt.
”Det er for tidligt at vurdere, om der er sket en egentlig vending. Men vi oplever øget efterspørgsel, særligt i de større byer. Det er lejers marked, og nogle udlejere er blevet mere fleksible, f.eks. med kortere uopsigelighedsperiode (bindingsperiode, red.) for lejerne og med tilskud til indflytning. Vi kan især registrere øget efterspørgsel på mindre lejemål,” siger Lukas Andrup Larsen, analytiker hos Nordicals med 24 afdelinger over hele landet, i en pressemeddelelse fra Ejendomstorvet.dk.
Han tilføjer, at mæglerkæden i de mellemstore og lidt mindre byer ser en tendens til, at flere kæder – frem for bymidterne – foretrækker at etablere sig i de såkaldte storbutikområder i udkanten af byerne, bl.a. med lettere parkering og tilkørsel.
Det er også et fænomen, der for længst er kommet til Frederiksværk. I byens udkant er der en klynge af boksbutikker fra Harald Nyborg, Jysk, Jem & Fix og T. Hansen. Endnu en boksbutik er under opførelse.
Svært i små byer
I de større byer er faldet i tomgang i seneste kvartal mindre udtalt, i hvert fald relativt set. Men også her er der fremgang tydelig.
”Udlejningen er ret fornuftig i de største byer, især i de mere centrale kvarterer. Vi ser bl.a. flere nye showrooms inden for bolig og interiør. F.eks. har både Miele med hvidevarer og Troldtekt med loftsbeklædning åbnet i Aarhus, ligesom der jævnligt kommer nye brands inden for fashion,” siger Frank Heskjær fra EDC Erhverv Poul Erik Bech i pressemeddelelsen.
Han ser derimod nogle flere problemer uden for storbyerne.
”Nogle af de mellemstore og især de mindre byer kan mærke, at butikker med udvalgsvarer – eksempelvis sko, fashion og bøger – har det svært,” siger han.
Svære analyser
Rent analytisk er det dog en udfordring at måle, hvordan det går med butikslivet.
For det første omfatter tallene ikke bare ejendomme, hvor der bliver solgt udvalgsvarer, men også ejendomme til dagligvarehandel. Og dem bliver der flere og flere af – dette segment er kun marginalt påvirket af nethandel, og det nyder tværtimod godt af vækst i både folketal og økonomi. Så selv om butiksdød er et tema, er der faktisk en løbende vækst i omfanget af butikslokaler.
For det andet er det metodisk vanskeligt at opgøre, hvor meget man skal tælle med som butiksejendomme i statistikkerne.
Tilbage i Frederiksværk er der f.eks. kun et meget beskedent håb om, at der nogensinde igen vil komme noget, der bare ligner fuld udlejning på gågaden.
Selv om de tomme lokale formelt er til leje, kan realiteten sagtens være, at ejerne bare venter på en mulighed for at udvikle dem til andet formål, f.eks. boliger, eller i det mindste overvejer det.
Stærkere forbrugere
Det kan være en vanskelig overvejelse, for også når det gælder ejendomme til udvalgsvarer tæller vækst i befolkning og økonomi på plussiden. Det har naturligvis betydning, hvor mange kunder, der er, og hvor mange penge de har at købe ind for.
Det første spørgsmål bestemmes i høj grad af den demografiske udvikling, mens konjunkturerne sætter barren for forbruget pr. indbygger. Og det er også her, der har været medvind det seneste kvartal, vurderer Ole Hækkerup, adm. direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening:
”Det faldende udbud er sket efter en længere periode med stigninger. Ændringen kan hænge sammen med, at vi gennem halvandet år har set et større rentefald, samtidig med at beskæftigelsen fortsætter med at stige. Trods en lav forbrugertillid har der været fremgang i detailomsætningen, og det har formentlig bidraget til, at flere har fået mod på at starte egen butik,” udtaler han.
