Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
PR-foto: Horsens Kommune

Coronatidens søgning mod naturen var en tendens med nuancer

Mens danskerne endnu var nedlukningsramte, var der meget tale om, at man boligmæssigt søgte ud mod naturen og den gode plads at røre sig på. Men det var mere snak end det var handling, viser det sig nu. Bo Sandberg, boligøkonom i DI, hæfter sig således ved nye tal fra Danmarks Statistik, der viser, at andelen af befolkningen, der bor i byområder, er øget med 1,1 procentpoint i tiåret frem til januar i år.

”Coronanedlukningerne i 2020 og 2021 har haft stor indvirkning på mange forhold på boligmarkedet. Og flere af disse ændringer er varige. Både hjemmearbejdspladser og ønske om mere nærhed til naturen er kommet for at blive. Der er dermed skabt en form for modbølge til den bosætningsmæssige fortætning, som i årtier har været hovedtendensen i samfundsudviklingen. Men det er altså kun en underordnet nichetendens. Den primære bevægelse på boligmarkedet – eller megatrend om man vil – er og bliver urbanisering,” udtaler Bo Sandberg.

Men det er dog tydeligt, at urbaniseringen har ændret karakter. Over årtiet er det især byområder med mellem 50.000 og 100.000 indbyggere, der har haft fremgang. Eksempler på byområder af denne størrelse er Roskilde og Horsens. Her vil både ejere og lejere have råd til mere plads end i henholdsvis København og Aarhus.

”Set gennem erhvervslivets prisme er den fortsatte urbanisering et stort udråbstegn overfor Folketing og kommuner til at få den nødvendige trafikale infrastruktur i byerne på plads og at skabe forudsætninger for et større boligudbud i nye byudviklingsområder, ikke mindst i København,” udtaler Bo Sandberg.

Foto: Sten Thorup Kristensen

Sælgere giver størst afslag på kontorejendomme – butiksejendomme ligger godt

Enhver, der har prøvet at sælge en bolig, kender det: Man sætter prisen lidt højt, så der er plads til at give et afslag, hvis salget går lidt trægt. Det fungerer på samme måde på det professionelle ejendomsmarked. Her blev der givet afslag i forhold til udbudsprisen ved 81 pct. af 528 transaktioner i de 12 måneder frem til og med april. Det viser en opgørelse fra firmaet ReData, der samler og validerer data fra ejendomshandler. I andre 12 pct. af handlerne blev prisen sat op undervejs, så faktisk er det en sjældenhed, at udbudsprisen også ender med at blive salgsprisen.

I de handler, hvor der er givet nedslag, er det gennemsnitligt på 9,2 pct. af udbudsprisen. For køberne er der altså i høj grad penge i at lægge noget energi i den fase, hvor der går Hjallerup Marked i den. På boligudlejningsejendomme var det gennemsnitlige nedslag 7,1 pct., mens det var 13,9 pct. på kontorejendomme. Det skal man ikke nødvendigvis tolke sådan, at sidstnævnte kategori har haft det svært, for boligudlejningsejendomme er, på grund af lovmæssig regulering af huslejerne, noget nemmere for parterne at beregne en markedspris på. 

Men det er påfaldende, at der er givet større nedslag på kontorejendomme end på butiksejendomme (10,1 pct.). Det kan skyldes den nye optimisme omkring fysisk detailhandel, men det kan også afspejle, at mange butiksejendomme udenfor bycentrene bliver ombygget til boliger.

PR-foto: Hines

Investor sikrer sig god ankerlejer til prestigeprojekt i Købmagergade

Da det amerikanske ejendomsselskab Hines i 2018 købte Universitets Passagen ved Rundetårn på Købmagergade, indgik det mildt sagt ikke i planerne, at en pandemi to år senere skulle gøre livet endnu mere vanskeligt for detailhandlen i strøggaderne. Så det måtte være en lettelse for selskabet, da det i sidste uge kunne meddele, at Nike har bidt på som ankerlejer i det kompleks, man har døbt ”The Trinity Quarter”.

“Vi er rigtig glade for, at Nike har valgt The Trinity Quarter som placeringen til deres første butik i Danmark og desuden den første fysiske butiksåbning, siden pandemien tog fat. At tiltrække et så anerkendt, globalt og internationalt brand til Købmagergade er et bevis på det arbejde, vi har lagt i at gøre The Trinity Quarter til et levende og pulserende område, der samtidig bevarer områdets kulturarv og fascinerende historie,” udtaler James Robson, senior managing director og landechef for Hines Nordics.

Som det ligger i det navn, man har valgt, sigter Hines mod, at dets ejendomme skal opfattes som et kvarter i sig selv. Centralt i bygningerne, der tidligere blev anvendt af Københavns Universitet, er et hotel med 243 værelser. Men nogle af lokalerne er også bygget om til boliger. Planen er, at der også skal være restauranter af god kvalitet i området. Tilbage står, at der også skal liv i butikkerne igen. Det er her, Nike kommer ind i billedet. Den verdenskendte producent af sports- og fritidsudstyr sætter sig på 725 kvm. og flytter ind til september.

PODCAST

MEST LÆSTE