Foto: Muusfoto

Ikonisk ejendom i Kalundborg får nye ejer – ”bedre end negative renter”

Hvis man skal have et afkast af betydning på en ejendomsinvestering, skal man et godt stykke uden for København. Netop den tur tager mange investorer for tiden, og en ny handel i Kalundborg er et godt eksempel: Den 2400 kvm. store ejendom i Kalundborg, der engang rummede Grand Royal Hotel, er købt af Kim Madsen, der i 2005 etablerede Momentum Energy Group, som med base i Roskilde optimerer og driver vindmølleparker i flere lande.

”Det er en utrolig smuk ejendom med en sund sammensætning af lejere. På længere sigt ser jeg nogle udviklingsmuligheder, fordi der sker meget i Kalundborg, f.eks. med planerne om at få flere krydstogtskibe. Jeg kender området ret godt; jeg har arbejdet i Holbæk og har haft kunder ved Kalundborg i mange år. Investeringen sker i privat regi, for jeg betaler også rente for at have penge stående i banken,” udtaler Kim Madsen i en pressemeddelelse fra Lintrup & Norgart, der har formidlet handlen.

Sælgere er to lokale erhvervsfolk, brødrene Erik og Jens Ebdrup, som selv erhvervede ejendommen i 2004 med henblik på at finde husrum til et sundhedscenter. Dét ligger der stadig. Øvrige lejere er Danske Bank og ingeniørkoncernen Norconsult. ”Ejendommen har været lidt af et projekt for os og udgør nærmest et livsværk, men nu har vi altså nået en vis alder. Vi er glade for, at der er fundet en ny ejer, som sætter pris på ejendommen og dens historie,” udtaler Jens Ebdrup. Ejendommen blev opført som hotel i 1920, kort efter at Kalundborg Skibsværft åbnede og skabte vækst i nordvestsjællandske by.

Animation: Mikkel Frost

Prisregn over danskere ved festaften på Mipim

Den store ejendomsmesse Mipim i Cannes, der løb af stablen i sidste uge, er ikke blot byer, der gør sig til, og networking på højtryk. En lille del af deltagerne får også den særegne oplevelse at modtage priser på samme scene, hvor de berømte palmer bliver uddelt under filmfestivalen i maj. I år var der hele fire hold danskere på scenen til det pompøse show. Det var en god høst, selv i betragtning af, at der også var usædvanligt mange danskere, der var nomineret til priser – nemlig fem. To af priserne tilfaldt ejendomsprojekter i Danmark. Æbleøen i Aarhus (billedet), som er udviklet af Raundahl & Moseby, tegnet af Cebra Architecture og ejet af Patrizia, vandt prisen som bedste boligprojekt.

I kategorien bedste blandede ejendom vandt Frederiksberg Allé 41, der er udviklet af Union Holding og NRE Denmark, tegnet af Cobe og ejet af Arne Elkjær, Wissenberg og NRE Denmark. Tredje indslag med dansk deltagelse var under kategorien bedste renoveringsprojekt. Her vandt Astoriahuset og Nybrogatan 17 i Stockholm, som arkitektfirmaet 3XN har tegnet. Tegnestuen BIG har tegnet Musée Atelier Audemars Piguet i Schweiz, der deltog – og vandt – i kategorien bedste kultur- og sportsejendom. Af danskerne måtte kun deltagerne fra Novo Nordisks Steno Diabetes Center i Herlev rejse hjem uden en pris. Her var nomineringen bedste healthcare-ejendom.

Foto: Flickr. / Scott Lewis

Indkøbscentre havde fremgang i 2021 – udenfor nedlukningerne

Mange fysiske detailhandlere havde det hårdt under coronaen, men der kommer stadig flere data, der viser, at der er store nuancer i billedet. De seneste kommer fra Newsec, der i forbindelse med sin forårsrapport for 2022 har gravet i tallene og finder, at omsætningen i butikker i storcentre i Norden og Baltikum faktisk var større i 2021 end i 2019, i hvert fald når man fraregner perioder med nedlukninger. Netop fremtiden for storcentre har været en af de store bekymringer på ejendomsmarkedet. Men hvor coronaen var en udfordring, specielt i 2020, har den også vist, hvor fast grund storcentrene står på, i henseende til borgernes ønske om at handle i dem.

Der er dog stor forskel på, hvilken type storcentre, der er tale om. I storcentre centralt i byer har butikkerne lidt store tab. Omvendt har både helt lokale og regionale storcentre haft fremgang, både i antal besøgende og i omsætning. En speciel case er de klynger af butikker i byernes udkast, der er tænkt til, at kunderne skal komme i biler og købe stort ind. Det har de i den grad gjort under coronaen. I forhold til 2019 var antallet af kunder nede med ca. 50 pct. i 2020 og 30 pct. i 2021. Til gengæld købte kunderne så meget mere, når de endelig kom, at den samlede omsætning i begge corona-år var højere end i 2019.

PODCAST

MEST LÆSTE