Sponseret indhold
Nina Lykke Kjeldsen, chef for DI Personalejura Legal Tech. Foto: Sif Meincke

DI satser massivt på at udvikle digitale løsninger til danske virksomheder bygget på dyb indsigt i, hvad der udfordrer dem mest.

Reguleringen af erhvervslivet bliver mere og mere kompleks. Det gælder også ansættelsesretten. For virksomhederne betyder det merarbejde og øget risiko for at begå fejl. Senest udfordrer den nye ferielov dagligt virksomhederne. Det er én af grundene til, at Danmarks største interesseorganisation, DI, satser massivt på at udvikle digitale løsninger med fokus på personalejura til sine 19.000 medlemmer.

”Vi vil gerne lette det juridiske arbejde hos virksomhederne ved at gøre det nemt for dem at finde svar og løsninger på juridiske spørgsmål. I sidste ende er der mange penge at spare ved at gøre tingene rigtigt. Når virksomheder bruger DI Legal Tech indestår vi for, at indholdet altid er juridisk korrekt – så behøver de ikke at bekymre sig om den del” siger Nina Lykke Kjeldsen, chef for DI Personalejura Legal Tech, der er en del af DI’s personalejuridiske rådgivningsenhed, som beskæftiger 150 advokater og juridiske specialister.

Bygger på indsigt i virksomhedernes behov
DI Personalejura har udviklet en række digitale selvbetjeningsværktøjer til fri afbenyttelse for sine medlemmer.

”Værdien af DI Legal Tech findes især i den juridiske ekspertise, vi indarbejder, og vi har derfor vores specialiserede advokater og jurister til at udvikle produkterne i tæt samarbejde med vores egen IT-udviklingsafdeling. Vi er også i løbende dialog med virksomhederne om, hvilke Legal Tech-produkter vi skal udvikle, og hvad de skal indeholde,” siger Nina Lykke Kjeldsen og uddyber: ”Vi løser over 60.000 sager for vores medlemmer om året og er overenskomstpart i 200 overenskomster, der dækker alle hjørner af det danske arbejdsmarked. Det giver os et unikt afsæt for at udvikle værktøjer, der passer til virkeligheden i de enkelte virksomheder.” Et godt eksempel er DI’s DokumentGenerator. Her har virksomhederne blandt andet mulighed for selv at bygge skræddersyede ansættelseskontrakter, opsigelser, og håndtere sygemeldinger. Det er en meget håndgribelig service for DI’s medlemmer, der årligt bruger systemet til at udarbejde over 50.000 juridiske dokumenter. Et andet eksempel er DI’s Ferieberegner, der kan foretage den komplicerede beregning af, hvor meget ferie en virksomhed kan varsle for en medarbejder i opsigelsesperioden.

”Her var et område, som vi kunne se, at virksomhederne havde svært ved at administrere korrekt, og vi fik samtidigt rigtig mange henvendelser om det spørgsmål. Nu kan virksomhederne selv foretage beregningen og være trygge ved, at de ikke begår fejl,” fortæller Nina Lykke Kjeldsen.

Stor værdi på tværs af virksomheder
Hundredvis af virksomheder benytter dagligt DI Legal Tech. En af dem er landets største servicevirksomhed, ISS Danmark.

”Med op mod 7.000 medarbejdere er der stor udskiftning i vores medarbejderstyrke hvert år. Automatisering og ensretning af personalejuridiske dokumenter og processer igennem Legal Tech har derfor stor betydning i forhold til kvalitet og effektivitet. For os betyder det helt konkret, at vi kan bruge kortere tid på at udarbejde dokumenter, og det giver en større ensartethed,” siger Kresten Hoppe, Head of Employee Relations i ISS Danmark, og fortsætter:

”ISS Danmark har et stærkt og godt samarbejde med DI, også når det gælder deres juridiske løsninger. For os er det vigtigt, at DI som brancheorganisation løfter arbejdet omkring Legal Tech, så vi og andre virksomheder ikke selv behøver at udvikle individuelt tilpassede løsninger, og så vi i fællesskab kan beslutte, hvad der skal prioriteres på området. Vi bruger DI Legal Tech til at sikre compliance i forhold til udviklingen på det ansættelsesretlige område og til at sikre, at vores egne templates er up to date. Så benytter vi deres forskellige ’robotter’ til blandt andet at beregne opsigelsesvarsler og ferie for fratrædende medarbejdere.”

Robot fordeler juridiske sager i DI
DI’s arbejde med Legal Tech de sidste tre år har også udmøntet sig i digitale løsninger til internt brug.

”DI Legal Tech er et led i den samlede digitalisering af DI, hvor vi også har stort fokus på at digitalisere vores egne processer til gavn for medlemmerne. I dag anvender vi f.eks. robotteknologi til fordeling af de juridiske sager, som vores medlemmer henvender sig med. Robotten ser på, hvilke jurister der har de rette kompetencer og ledig tid i kalenderen. På den måde kan vi yde medlemmerne endnu hurtigere og præcis rådgivning”, forklarer Nina Lykke Kjeldsen.

I sidste ende er der mange penge at spare ved at gøre tingene rigtigt. Når virksomheder bruger DI Legal Tech indestår vi for, at indholdet altid er juridisk korrekt – så behøver de ikke at bekymre sig om den del

MEST LÆSTE