Sponseret indhold
B2B E-handelskonferencen 2022: Det er nu eller aldrig for B2B’erne med digitale ambitioner
Andreas Mailand

”Det digitale tog kører nu, og stiger du ikke på, bliver du efterladt.” Budskabet var klart, da Dansk Erhverv slog dørene op til B2B E-handelskonferencen 2022, hvor mere end 300 deltagere fik inspiration fra 33 talere og 22 udstillere.

Skrevet af; Dansk Erhverv, Digital Handel


Point of no return” var overskriften, da Dansk Erhverv Digital Handel onsdag slog dørene op til B2B E-handelskonferencen, som er den første fysiske konference i mere end to år:

”Og det er en ganske passende overskrift for en konference om B2B E-handel, for der er virkelig sket en enorm udvikling under corona. Der er blevet sat fuld knald på digitaliseringen, og vi er nu nået til point of no return – hvis man ikke digitaliserer, så bliver man efterladt på perronen, når toget med de digitale indkøbere suser forbi,” lød det fra Niels Ralund, da han åbnede konferencen fra hovedscenen.

Digitalisering løftede omsætningen med 1 mia. kr.
Der røg blot en lille håndfuld hænder i vejret, da Andreas Mailand spurgte, hvor mange i salen, der kender til EET Group. Det stoppede dog ikke chefen for digitalt salg i virksomheden fra at imponere lytterne, han forklarede, hvordan virksomheden i samarbejde med Vertica har sat tryk på den digitale omstilling i virksomheden og hjulpet med at løfte sidste års omsætning med mere end 1 mia. kr.

”Et centralt element i det arbejde er vores CDP, som – kort fortalt – er stedet, hvor vi samler al data om kunderne og bruger det til alt – lige fra at skabe segmenter til vores nyhedsbreve til at bruge AI for at forudsige kundemønstre,” forklarede han og uddybede:

”Jeg vil sige, at vores CDP har skabt en fælles forståelse for, hvordan vi indsamler og bruger data i virksomheden, og det er samtidig blevet en katalysator for forretningen. Det er et komplekst arbejde – især med vores størrelse – men det er arbejdet værd.”

7 ud af 10 køb sker i dag online i virksomheden, og 8 ud af 10 kunder er online i forbindelse med kunderejsen.

Starthjælp
Der blev nørdet igennem på mange af oplæggene, hvor tilhørerne til lyden af fancy forkortelser og detaljerede beskrivelser af It-systemer kom helt ned i maskinrummet hos nogle af de virksomheder, der er længst fremme. Der var dog også hjælp og inspiration til de virksomheder, der stadig er på det tidlige digitaliseringsstadie. 

Det var især tilfældet med oplægget Kom nemt i gang med din B2B webshop, hvor Anders Eiler fra Dandomain og Jens Peder Knudsen fra Cubit Medialine med udgangspunkt i flere cases gennemgik de 6 nødvendige elementer, der skal til for at starte en webshop, og forklarede, hvad det egentlig kræver at komme i gang. Og skulle man være i tvivl, om man skal det – altså i gang, – skal man bare kigge på Dansk Erhvervs tal, der viser at 7 ud af 10 indkøbere foretrækker at handle online, og at de forventer at skrue yderligere op for de digitale indkøb:

”Hvis man ikke er med, eller kommer det lige om lidt, så er der stor risiko for, at man bliver hægtet af, lød det” fra Anders Eiler, der blandt andet gjorde lytterne klogere på fragtløsninger, integrationer og design af webshops. Han blev suppleret af Jens Peder Knudsen fra Cubit Medialine, der gav konkrete eksempler på løsninger, der er tilpasset de enkelte virksomheder:

”Det er forholdsvis nemt og billigt at komme i gang og man kan meget med standardløsningerne, og så kan man gå endnu længere med tilpasninger.”

En eventyrlig dag
Konferencen sluttede med netværk, lidt til ganen og en glad Niels Ralund:

”Nu er vi jo Odense, så jeg vil næsten sige, at det har været en eventyrlig dag med nogle stærke fortællinger fra oplægsholderne. Og så giver konferencen også associationer til eventyret om Den grimme Ælling. Det har været lidt en hård omgang at løbe i gang, men jeg synes virkelig, at det har været en god og inspirerende dag, og jeg hører da også fra flere deltagere, at de har fået inspiration og viden, der kan give dem luft under vingerne.

Jeg vi sige, at vores CDP har skabt en fælles forståelse for, hvordan vi indsamler og bruger data i virksomheden, og det er samtidig blevet en katalysator for forretningen

MEST LÆSTE