Sponseret indhold
ALT-I-EN-FRAGTPLATFORM: AUTOMATISEREDE FRAGTLØSNINGER ER FREMTIDEN FOR E-COMMERCE
Jonas Raaschou, Growth Marketing Manager Webshipper

I takt med at e-commerce vokser, stiger antal ordrer og forsendelser. Derudover har et stigende antal forbrugere stærke præferencer i forhold til bestemte leveringsmetoder. Denne komplekse udfordring løser Webshipper med sin intuitive alt-i-en fragtplatform, der kan integreres med mere end 60 danske og udenlandske fragtleverandører. Også de grønne.

Som bekendt er det svært at spå om fremtiden, men både når det gælder e-commerce og handel i det hele taget, er én trend utvivlsomt kommet for at blive: Kunder ønsker mere og mere convenience, og det stiller krav til virksomheder om at levere et stadig højere serviceniveau. ”Kundernes forventninger øges konstant, og udviklingen vil bare ske hurtigere og hurtigere. For en e-commerce virksomhed manifesterer udviklingen sig i, at du skal kunne håndtere dine ordrer hurtigere og hurtigere, og du skal konstant være omstillingsparat, så du hurtigt kan tilføje en ny leverandør og et nyt leveringsalternativ, der giver kunden endnu flere muligheder. Kunden vil have personaliseret og troværdig track and trace-information hurtigst muligt, og så skal pakken naturligvis lande hos kunden til den lovede tid. Det stiller store krav til de systemer, e-commerce virksomheder arbejder med. Hvis ikke dit setup er tilstrækkeligt fleksibelt og skalerbart, kan du ikke følge med.”

Ingen grund til at udvikle selv

Ordene kommer fra Jonas Raaschou, Growth Marketing Manager hos Webshipper, en hurtig og intuitiv alt-i-en fragtplatform, der sikrer e-commerce virksomheder sømløs integration med mere end 60 danske og internationale transportører i og uden for EU, så ordrer og valg af fragtløsning kan håndteres hurtigst muligt. Kundens krav om convenience udfordrer alle e-commerce virksomheder, men særligt nogle SMV’er kan være udfordrede, når de skal tage skridtet fra selv at definere leveringsmulighederne til at give kunden flere alternativer. ”De kan have en webshop, der som sådan kører fint, men de har typisk ikke en løsning, som i checkout kan vise dynamiske leveringsalternativer som for eksempel forskellige fragtleverandørers pakkeshops og spændet af muligheder for hjemmelevering. Det er noget, mange nærmest sidder og hardcoder, og det er naturligvis en kæmpe udfordring,” siger Jonas Raaschou. En anden udfordring er, at en stigning i omsætningen typisk følges af en stigning i antal ordrer og dermed også en stigning i antal forsendelser. ”Det giver faktisk en hel del kompleksitet. Tidligere copypastede en e-commerce ejer, som måske kun benyttede én fragtleverandør, manuelt data om modtageren over i fragtmodulet på fragtleverandørens hjemmeside og trykkede gem. Det genererede en fragtlabel, som skulle downloades og printes. Det var en meget manuel proces.”  Automatiserer 10-15 manuelle steps Med Webshipper bliver 10-15 manuelle steps automatiseret ned til et scan af en stregkode. I checkout præsenteres kunden dynamisk for udvalget af fragtrater ud fra de regler, webshoppen selv har sat op. Når kunden accepterer en ordre ude i check out, printer Webshipper automatisk en følgeseddel, som man kan plukke og pakke ordren efter. Når webshoppens medarbejder scanner stregkoden oppe i højre hjørne af følgesedlen, bookes den valgte fragtløsning helt automatisk, der sendes track and trace-information ud til kunden, der genereres fragtlabel, og til sidst lukkes ordren.  præference for, hvilken fragtleverandør de ønsker at benytte, når de køber et produkt på nettet. ”Med andre ord kan det virkelig sænke konverteringsraten i checkout, hvis ikke man har de rigtige leveringsalternativer. Omvendt kan man øge sin konverteringsrate i checkout ved at lave en god forventningsafstemning med sin kunde. Man skal kunne tilbyde de rette leveringsalternativer på det rigtige tidspunkt, og det skal ske dynamisk, så man altid kan levere det, man stiller kunden i udsigt. Især på travle døgn som under Black Friday kommer nogle webshops galt afsted, fordi deres fragtinformation ikke er opdateret i forhold til den service, fragtleverandøren kan levere på det pågældende tidspunkt.” 

Øger konverteringsrate

Det anslås, at 40 procent af de europæiske forbrugere i dag har en præference for, hvilken fragtleverandør de ønsker at benytte, når de køber et produkt på nettet. ”Med andre ord kan det virkelig sænke konverteringsraten i checkout, hvis ikke man har de rigtige leveringsalternativer. Omvendt kan man øge sin konverteringsrate i checkout ved at lave en god forventningsafstemning med sin kunde. Man skal kunne tilbyde de rette leveringsalternativer på det rigtige tidspunkt, og det skal ske dynamisk, så man altid kan levere det, man stiller kunden i udsigt. Især på travle døgn som under Black Friday kommer nogle webshops galt afsted, fordi deres fragtinformation ikke er opdateret i forhold til den service, fragtleverandøren kan levere på det pågældende tidspunkt.”  

Strategisk potentiale
Webshipper har adskillige kunder, der er kendt fra iværksæt- terprogrammet Løvens Hule – for eksempel herretøjsbrandet Shaping New Tomorrow og activewear-brandet EYDA.
”Det kendetegner mange succesfulde iværksættere, at de er ”savvy”. De er altså meget grundige og meget bevidste om, hvad moderne kunder vil have, og de er dygtige til at afsøge infor- mationer på forhånd, så de starter ud med effektive løsninger. De ved, hvor meget forsendelse betyder. I mange webshops er bruger- og kundevenlige fragtløsninger i checkout stadig ingen selvfølge. Fragt er ikke lige frem et fyord, men der er stadig mange e-commerce virksomheder, der ser fragt som et nød- vendigt onde og ikke som en spændende udfordring med et stort strategisk potentiale, når man mestrer det.”

Fragt som grøn brand-faktor
Gjort rigtigt kan dynamiske leveringsalternativer i checkout for eksempel være en driver i arbejdet med bæredygtighed og ge- nerel branding af en webshop.
”Af forskellige årsager er grønne leveringsalternativer ofte dy- rere og mere begrænsede, og jeg tror, at man på nuværende tidspunkt får virkelig svært ved at få en kunde til at betale en markup for at have god samvittighed, lige som jeg heller ikke tror, at særlig mange husstande vil betale mere for vindmøl- lestrøm. Men ud fra et brandingperspektiv kan en webshop subsidiere grønne leveringsalternativer og gøre dem billigere og mere attraktive for kunderne, som i stigende grad skeler til deres personlige aftryk på miljøet, når de shopper,” siger Jonas Raaschou.

Læs mere på hjemmesiden her: webshipper.com

Man skal kunne tilbyde de rette leveringsalternativer på det rigtige tidspunkt, og det skal ske dynamisk, så man altid kan levere det, man stiller kunden i udsigt.

MEST LÆSTE