Allan Mayland Olsen startede i en herretøjsforretning i sin hjemby, Rønnede, som 13-årig. Nu, mere end 30 år senere, har han, og fætteren Martin Mayland Olsen, med SJEB – Sjællands Erhvervsbeklædning, åbnet den fjerde fysiske butik. Og denne gang i Brøndby. Hemmeligheden bag succesen er kundepleje, ydmyghed, evnen til at møde folk i øjenhøjde samt at overføre simple dyder fra B2C til B2B – med andre ord at bibeholde SJEBs ’DNA’
Brøndby er ikke Rønnede. Eller Vordingborg. Eller Køge for den sags skyld. Selv om Brøndby selvfølgelig ligger på Sjælland, så er det jo Storkøbenhavn. Eller København er der nok nogen, der vil kalde det. Alligevel er det i Brøndby, at SJEB – Sjællands Erhvervsbeklædning nu er landet. Og har altså nu fire fysiske butikker i alt. Allan Mayland Olsen, stifter og partner i SJEB, inviterer på kaffe i baglokalet i butikken på Søndre Ringvej i Brøndby, hvor markedet er langt større, og hvor man kan finde de første 200 kunder, hvis man bare kører 500 meter på en budcykel rundt i området.
”Der er lidt længere mellem kunderne i Rønnede og på Sydsjælland generelt,” siger Allan. ”Men vores måde og agere på i forhold til kunderne er bygget over samme tilgang. Det er ydmyghed og det at møde alle i øjenhøjde, der er kernen i vores ’DNA’”.
En butik i Brøndby et logisk skridt
Det er hverken et tilfælde eller et sats, at SJEB nu også er at finde i Storkøbenhavn. Faktisk har mange af kunderne i en årrække allerede været placeret både i omegnen af hovedstaden og i selve København.
”Vi er landet her i Brøndby fysisk, men vi har altså haft vores gang her i hovedstaden de sidste 10 år. Vores marked er eksploderet herinde. Både i omegnen af og i selve København. Til sidst kunne vi ikke proppe mere tøj i varebilerne. At åbne en butik var det eneste logiske skridt at tage,” siger Allan.
Og det er netop det faktum, at SJEB har fysiske butikker, der gør, at de kan servicere kunderne på den måde, som har været en del kædens måde at møde kunderne på fra dag et.
Baggrund i detailbranchen gør forskellen
Allan var kun 13 år gammel, da han startede med at arbejde i en herretøjsforretning. Han har mere end 30 års erfaring med at sælge tøj. Med netop at møde alle kunder i øjenhøjde. Og visionen og ambitionen med SJEB har fra starten af været at overføre både dyder og erfaringer fra B2C til B2B. For 12 år siden tog Allan så springet. Han stoppede fra den ene dag til den anden med at stå i herretøjsforretningen i Rønnede, købte et målebånd og fyldte en masse tøj ind i sin Berlingo, og så var han ellers selvstændig. Allan opnåede hurtigt at få kunder ved at gøre brug af den personlige kontakt samt sine erfaringer fra detailbranchen.
Sammen med sin fætter og partner, Martin, åbnede Allan små to år senere den første fysiske SJEB butik i Rønnede. En butik, der nu rummer 3700 m2 workwear, med fem trykstationer og fire broderistationer. Fokus på kundepleje gør også, at der bliver brugt meget tid på at få tøjet pakket ordentligt, så alt er, som det skal være, når kunden modtager ordren.
”Medarbejderne får alle mulighed for at få deres tøj udleveret med deres navn på. Og så bliver det ikke meget nemmere for en virksomhedsejer at komme videre derfra,” siger Allan.
Konceptet i SJEB holder til kontinuerlig udvidelse
SJEB fik hurtigt vokseværk. Allan og Martin åbnede snart en butik i Køge, så en i Vordingborg, før de altså for halvandet år siden flyttede officielt ind fysisk i Storkøbenhavn i en 600 m2 stor filial beliggende på Søndre Ringvej på Vestegnen. Og på samme måde, som Martin både taler lige ud af posen og lytter koncentreret til spørgsmål i baglokalet i butikken i søger han at møde alle mennesker på sin vej. Og det er noget, han ønsker, for altid er en del af SJEB. Ligegyldig hvor stort firmaet bliver, hvor mange butikker der kommer til at være i fremtiden, og hvor mange medarbejdere der er både i salg på vejene og i butikkerne.
”Vi prøver at møde alle mennesker i øjenhøjde. Og det kan godt være en mangelvare herinde i Hovedstaden. Så længe vi fortsætter med det, så kan vi komme langt,” siger Allan, der stadig bor i Rønnede og kører frem og tilbage til butikken dagligt. Hvilket giver ham mulighed for at ordne de vigtigste telefonopkald.
Både fysisk butik og elektronisk bestilling
Hvis man tror, at arbejdstøj ligner sig selv og ikke har ændret sig gennem tiden, så kan et enkelt kig på udvalget i butikken i Brøndby hurtigt få en på andre tanker. Det er tydeligt, at både snit og farver med årene har fået et mere moderne look. Og at der er langt flere valg, end før i tiden.
”Udviklingen indenfor workwear er de seneste 10 år eksploderet. Hvor det før var muligt blot at få bukser i sort og kaki, er der nu mange flere farver, og nu også med stretch,” siger Allan.
Men noget har ikke ændret sig, nemlig kundens behov for at processen med workwear skal være enkel. Det er stadig noget, der bare skal fungere. Arbejdstøj er en ting, der bare skal løses. Det skal hverken være problematisk eller tidskrævende at klæde medarbejderne på. SJEB tager kompleksiteten med at bestille workwear væk og gør det enkelt for kunderne at klæde deres medarbejdere på.
”Vi måler hver enkelt medarbejder op. Så der ikke er noget, der strammer de forkerte steder. Når det er gjort, går kunden selv ind og bestiller digitalt, så der ingen misforståelser er.”
Egen skrædder giver plads til alle medarbejdere i tøj fra SJEB. SJEB tager ofte på på kundebesøg og får ret hurtigt løst diverse problemstillinger. Som at der jo ikke er one size fits all, når det drejer sig om workwear.
”Om du som kunde har 2 medarbejdere eller 800, så er det samme procedure. Og hvor man før i tiden kunne have problemer med de medarbejdere, der ikke brugte standardstørrelser, men var enten større eller mindre end deres kolleger, fordi de så kun kunne få tøj i sort og i et langt mindre udvalg, så kan alle medarbejdere nu få samme farve og snit, fordi vores skrædder bygger det op fra bunden,” siger Allan.
Workwear skal være ensrettet
Selv om der er taget meget erfaring med fra detailbranchen, så er man hos SJEB meget opmærksom på, at kollektioner, når det drejer sig om arbejdstøj, ikke skal ændre sig hvert eller hvert halve år, eller på anden måde følge moden, men snarere være klassisk. Der skal være en ensrettethed indenfor workwear. Men kundebesøg og den personlige tilgang giver stadig mulighed for tilpasning og fornyelse.
”Vi holder løbende statusmøder, så vi kan rette til, hvis kunden ønsker det,” siger Allan. ”Workwear er ikke bare en standardvare. Vi sætter en kæmpe ære i at være med fra start til slut.
En aftale er en aftale
”Det er at kæmpe eldorado for en troværdig bondekarl som mig at komme herind til storbyen,” siger Allan, som bygger sine kunderelationer op på tillid.
”Det står på side 2 i bogen, at det kan betale sig at lytte til kunden og forstå kundens behov, i stedet for bare at sidde der og snakke selv 80 procent af tiden.”
Og det er også den personlige kontakt og relation, der løser diverse problemstillinger. Og som gør, at SJEB bliver ved med at kunne udvide geografisk.
”Vi kan løse eventuelle frustrationer ved at gøre det på den måde her. Alle medarbejdere i SJEB er fostret op med vores ’DNA’: Ydmyghed og det faktum, at kunden altid har ret. Medmindre han altså er bagud med betalingen,” siger Allan og smiler.
Hele konceptet bag SJEB er, at der er en fysisk butik. I Brøndby er der 5 ekspedienter, der på gammeldags manér servicerer kunder.
”Det viser sig, at det er langt mere givtigt for os at få medarbejdere, der har haft kundekontakt, fremfor at lære folk op, der aldrig har været vant til at ekspedere og ikke er vant til, hvordan folk reagerer, når de kommer ind i en forretning” siger Allan.
Mere på tegnebrættet
Fra en Berlingo fyldt op med tøj og et målebånd i hånden til 4 fysiske butikker på 12 år er lidt af en bedrift, men rejsen er ikke tiltænkt at stoppe her.
”Martin og jeg har mere på tegnebrættet. Der kommer flere butikker på Sjælland, men også på Fyn og Jylland i fremtiden,” siger Allan. ”Alting kan ikke bare ordnes over en telefon, det gør en forskel for kundeplejen, at du kan ekspedere dem på den måde her.”
Det er hverken tilfældigt, at Allan startede i tøjbranchen og stadig er i den. Han kunne ikke bare lige skifte branche og taler tydeligvis passioneret om sit arbejde. Også mere end 30 efter, han solgte herretøj i Rønnede. ”Det er min hobby, det her! Det skal være sjovt at gå på arbejde. Hver dag!”